Opinió

A fons

De Ponts, lo Pau

El nostre cançoner popular, malgrat ser d’una riquesa extraordinària és avui desconegut per la població
Lo Pau de Ponts m’ha fet pensar, sovint, en aquell estil inicial que va dur l’èxit a La Trinca

Aquests dies fa sei­xanta-qua­tre anys que Lluís Ser­ra­hima escri­via l’arti­cle Ens calen cançons d’ara al qual s’ha atribuït l’arren­cada simbòlica del movi­ment cone­gut com a Nova Cançó. Va sor­tir a la revista Ger­mi­na­bit, que, en qüestió de pocs mesos, havia d’esde­ve­nir Serra d’Or, la gran revista cul­tu­ral en català, feliçment d’apa­rició regu­lar fins avui. Tot i que ja han pas­sat més de sis dècades d’ençà que fou escrit, en ple fran­quisme, el cert és que con­serva una vigència evi­dent. Deia Ser­ra­hima: “Hem de can­tar cançons, però nos­tres i fetes ara. Ens calen cançons que tin­guin una actu­a­li­tat per a nosal­tres. Tot­hom n’ha can­ta­des fins ara de les que podem ano­me­nar de sem­pre, i d’aques­tes, pot­ser només les més cone­gu­des; tan­ma­teix, n’hem dei­xa­des de banda de magnífiques que cor­ren el perill d’ésser obli­da­des, i pot­ser per culpa d’una exces­siva intro­missió de cançons estran­ge­res.” Avui, la situ­ació del català en el món de la música no és, en abso­lut, de nor­ma­li­tat, com la que tenen llengües de dimen­si­ons fins i tot amb un nom­bre de par­lants infe­rior al nos­tre, atès que el procés de mino­rit­zació lingüística no ha fet més que acce­le­rar-se i l’idi­oma naci­o­nal del poble català va sent subs­tituït, en tots els àmbits, per l’espa­nyol i l’anglès.

Reme­nant papers aquests dies nada­lencs, em trobo amb un arti­cle meu a l’Avui de fa vint-i-cinc anys, titu­lat “Cançons per­du­des”, en què gosava dir que els cata­lans ja no can­tem, en con­trast amb el molt que havíem can­tat abans, sols o bé en grup, i també en com­pa­ració amb irlan­de­sos, bas­cos o cor­sos, per exem­ple. El cant sense pre­ten­si­ons artísti­ques o comer­ci­als ha que­dat pràcti­ca­ment arra­co­nat, a tot esti­rar, a la dutxa, con­duint el cotxe, por­tant el trac­tor, fent els llits, pin­tant la porta o pre­pa­rant una bona picada d’amet­lles per al dinar de festa major... El cant com a expressió d’ale­gria per­so­nal i de sere­nor indi­vi­dual, el can­tus­seig com a fet espon­tani, em temo que ja són cosa d’ahir. I, quan real­ment hi ha volun­tat de can­tar, què can­tem? Aquest és un altre pro­blema greu, ja que és molt difícil, per no dir impos­si­ble, quan s’està en un grup d’edats diver­ses, tro­bar una cançó comuna, cone­guda per les dife­rents gene­ra­ci­ons, i amb la qual tot­hom se senti còmode. I no és qüestió d’ento­nar un himne naci­o­nal o d’un club de fut­bol com a solució d’emergència. El cert és que no tenim avui cançons de grup, cançons que gene­rin adhesió espontània i iden­ti­fi­cació segura, de caràcter inter­ge­ne­ra­ci­o­nal, cançons d’aque­lles que tot­hom sap i, doncs, que és capaç de can­tar en qual­se­vol moment. S’ha tren­cat un fil de con­tinuïtat cul­tu­ral que, en altres moments de la nos­tra història, era d’una gran soli­desa. Hem per­dut les cançons d’ahir i no hem estat capaços de gua­nyar les d’avui. Som, doncs, un país sense cançons, sense cançons pròpies, con­dem­nats com estem a sen­tir les dels altres? El nos­tre cançoner popu­lar –de Cata­lu­nya, del País Valencià, de les illes Bale­ars–, mal­grat ser d’una riquesa i una bellesa extra­or­dinàries, és avui des­co­ne­gut majo­ritària­ment per la població. I si no el trans­me­tem a les gene­ra­ci­ons futu­res aviat serà, tan sols, una peça de museu per a beca­ris sin­gu­lars d’uni­ver­si­tats estran­ge­res. Les cançons de tall més rei­vin­di­ca­tiu o polític ja tenen una colla d’anys i, als ulls de la gent més jove, reflec­tei­xen també una rea­li­tat que ja no és la d’avui i, per tant, sig­ni­fi­quen ben poca cosa per a ells. El rock va acon­se­guir tri­om­far entre un públic jove, com poden fer-ho ara altres gèneres com el rap, però no és pre­vi­si­ble que esde­vin­gui el ter­reny de cançó comuna per a tot­hom. Ens fal­ten, per tant, més cançons nor­mals, més cançons per a la quo­ti­di­a­ni­tat, en català. I recu­pe­rar, lògica­ment, un reper­tori tra­di­ci­o­nal propi, de tots els estils, com tenen també totes les altres cul­tu­res, mal­grat que hi hagin recu­lat també les melo­dies més lli­ga­des al tre­ball de la terra o de la mar, o bé vin­cu­la­des a certs hàbits o esde­ve­ni­ments que ja for­men part de la història: cançons de segar, cançons de batre, etc. Ens cal fer-ne osten­tació legítima, espontània, sense com­ple­xos, ver­go­nyes, ni dub­tes, com fan tots els països nor­mals amb la seva música. I enge­gar la ràdio i reconèixer que ets al país que ets –i no en un altre!–, pre­ci­sa­ment per la música que hi sents, com no tens pro­ble­mes a iden­ti­fi­car que pas­ses per França, Espa­nya o Itàlia, bellu­gant el dial i can­vi­ant d’emis­sora. Ens hem revol­tat sen­tint Dylan o Joan Baez i ens hem ale­grat amb els Beat­les o Bob Mar­ley en anglès, ena­mo­rat a cop de bolero en espa­nyol, emo­ci­o­nat amb Bras­sens o Brel en francès, enten­drit amb melo­dies en italià, com­mo­gut amb els fados de l’Amália Rodri­gues en por­tuguès... Pot­ser ja ens toca, final­ment, de viure la quo­ti­di­a­ni­tat –l’ale­gria, la festa, la passió, l’empre­nya­ment, la trans­gressió– també en català. I de poder-ho can­tar amb la segu­re­tat i la natu­ra­li­tat pròpia de la gent que se sent ciu­ta­dana nor­mal d’un país nor­mal.

Pen­sava tot això, fa pocs dies, després d’assis­tir a un con­cert de Pau Pinós i Bergé, un xicot de 29 anys, més cone­gut com Lo Pau de Ponts, en relació amb el seu poble, a la Noguera, que s’ha fet conèixer amb ver­si­ons satíriques de cançons mit­jançant el seu canal de You­Tube i les col·labo­ra­ci­ons en un pro­grama mati­nal de RAC105, peces que de seguida adqui­rei­xen una difusió enorme a les xar­xes soci­als i en els grups de What­sApp. És real­ment increïble el que es pot fer dalt d’un esce­nari, amb tan sols una gui­tarra i un ordi­na­dor, quan es domi­nen els diver­sos aspec­tes que con­fi­gu­ren un espec­ta­cle de debò, al final del qual tot el públic surt con­tent i enfila el camí de casa amb satis­facció, després d’haver xalat durant una hora ben llarga. Lo Pau de Ponts té, d’entrada, una sim­pa­tia natu­ral que li per­met con­nec­tar amb el públic amb gran faci­li­tat i de forma quasi ins­tantània, de manera que, ja a les pri­me­res parau­les, és capaç de gene­rar un som­riure als assis­tents, més encara si ho fa amb algun movi­ment del cos que s’esforça a accen­tuar amb encert. És de poble, se’n sent orgullós i ho expressa sense com­ple­xos, sabent com sap que, al cap­da­vall, tots venim de poble per més ínfu­les urba­ni­tes que alguns exhi­bei­xin; tots tenim els pares o els avis que són de poble i és a algun poble on tor­nem alguns cops al llarg de l’any, per con­ti­nuar man­te­nint-hi vin­cles. L’ús de l’arti­cle per­so­nal mas­culí lo, tan propi del català occi­den­tal, el tar­ra­goní i l’alguerès, ja indica, clara­ment, que aquest és un senyal seu d’iden­ti­tat, carac­terístic i irre­nun­ci­a­ble. Fa ser­vir, a més, un lèxic ben ric, far­cit de mots sabo­ro­sos, esquit­xat de dia­lec­ta­lis­mes, algun vul­ga­risme habi­tual en la parla nor­mal i més d’un bar­ba­risme, els quals no fan més que omplir de vivor el seu dis­curs i donar-li auten­ti­ci­tat. Té capa­ci­tat d’impro­vi­sació, com demos­tra amb les cor­ran­des que, al so del gar­rotín llei­datà, va fent amb el nom o cognoms d’alguns assis­tents, de manera simi­lar als can­ta­dors de jotes de les Ter­res de l’Ebre. I una gràcia evi­dent cre­ant imat­ges fàcils d’iden­ti­fi­car amb fets i per­so­nat­ges de la vida quo­ti­di­ana, sem­pre apro­fi­tant la música de cançons famo­ses de tots els estils, gèneres, llengües i cul­tu­res, amb la qual cosa ja compta, d’entrada, amb l’avan­tatge d’ento­nar melo­dies totes ben cone­gu­des pel públic. Lo Pau de Ponts expressa una cata­la­ni­tat popu­lar, de poble i de clas­ses popu­lars, anima a l’ús de la llen­gua, denun­cia els tòpics de l’Espa­nya rància, la duresa de les fei­nes del camp i sal­pe­bra, amb picar­dia, situ­a­ci­ons de la vida quo­ti­di­ana que a tots ens són fami­li­ars, amb una natu­ra­li­tat enorme. I, als vídeos, s’ajuda també amb dis­fres­ses que refor­cen el con­tin­gut dels seus temes, com quan apa­reix ves­tit de qatarià par­lant dels mun­di­als de fut­bol. M’ha fet pen­sar, sovint, en aquell estil ini­cial que va dur l’èxit a La Trinca o a la feina que con­ti­nuen fent Quico el Cèlio, el Noi i el Mut de Fer­re­ries. No tinc cap dubte que a les fes­tes majors de poble i de barri ha de fun­ci­o­nar molt bé, perquè el seu és el con­tacte directe amb públics de totes les edats, amb el qual esta­bleix, des del pri­mer moment, una relació de com­pli­ci­tat. Només així s’explica que, ado­les­cents i jubi­lats, aca­bem tots can­tant “Bai­xant de la font del gat”, enduts per un cor­rent natu­ral que ens fa con­nec­tar amb una tra­dició fes­tiva pròpia, gràcies a un per­so­natge com Lo Pau de Ponts. Sort, doncs, més cançons i més con­certs i fes­tes majors per­tot arreu!

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor