Opinió

Hi som, hi anem

Les realitats polítiques no tenen sempre traducció immediata en termes jurídics. Siguem pacients

“El ter­ri­tori espa­nyol comprèn a la Península, amb les seves pos­ses­si­ons i illes adja­cents, Aragó, Astúries, Cas­te­lla la Vella, Cas­te­lla la Nova, Cata­lu­nya, Còrdova, Extre­ma­dura, Galícia, Gra­nada, Jaén, Lleó, Molina, Múrcia, Navarra, Províncies Bas­ques, Sevi­lla i València, les illes Bale­ars i les Canàries amb les altres pos­ses­si­ons d’Àfrica. A l’Amèrica sep­ten­tri­o­nal, Nova Espa­nya, amb Nova Galícia i península del Yucatán, Gua­te­mala, províncies inter­nes d’Occi­dent, illa de Cuba, amb les dues Flo­ri­des, la part espa­nyola de Santo Domingo, i l’illa de Puerto Rico, amb les altres adja­cents a aques­tes i el Con­ti­nent en un i altre mar. A l’Amèrica meri­di­o­nal, la Nova Gra­nada, Veneçuela, el Perú, Xile, les províncies del Rio de la Plata i totes les illes adja­cents al mar Pacífic i a l’Atlàntic. A l’Àsia, les Fili­pi­nes...” Cito l’arti­cle 10 de la Cons­ti­tució del 1812, ori­gen d’Espa­nya més enllà d’ali­an­ces fal­di­lle­res reials.

Quan va ser apro­vada aquesta carta magna part d’aquell “ter­ri­tori espa­nyol” ja s’havia inde­pen­dit­zat. Espa­nya s’hi va resis­tir, amb l’ajuda de població local afecta a la madre patria, fins que l’arti­cle 10 va ser escurçat per la rea­li­tat soci­o­política i, també és cert, perquè hi havia un oceà pel mig.

L’ense­nyança que ens aporta aquesta curi­o­si­tat històrica és que sovint política i lega­li­tat van a des­hora. L’1 d’octu­bre del 2017 vam pro­cla­mar la República. A Espa­nya es pen­sen que no. Si resis­tim, i per­sis­tim amb vots, és qüestió de temps. A Madrid en són cons­ci­ents. Per això ens cas­ti­guen sense pie­tat ni treva. No tenim cap oceà pel mig, però amb paciència tin­drem la mar de fines­tres d’opor­tu­ni­tat perquè tot acabi bé.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor