Opinió

A fons

ELS LLIBRETERS

Els llibres m’agrada comprar-los a la llibreria de confiança i deixar-me aconsellar
El llibreter, des de darrere del taulell, connecta autors, editors i lectors

Fal­ten dos mesos per a Sant Jordi i com que de vega­des tenim el mal cos­tum de par­lar de les coses quan hi ha una data asse­nya­lada en el calen­dari, he deci­dit pren­dre’m la llicència de refle­xi­o­nar aquest cap de set­mana sobre l’uni­vers de les lle­tres, dels lli­bres, de la cul­tura. De fet, no em fa res con­fes­sar-ho: jo no acos­tumo a com­prar lli­bres el dia 23 d’abril. Pre­fe­reixo pas­se­jar tran­quil·la, con­tem­plar l’esclat de la pri­ma­vera, obser­var de reüll aque­lla pare­lla jove que s’inter­can­via un petó al mig del car­rer igno­rant tota la rea­li­tat que els envolta, par­lar amb els autors que van atra­fe­gats d’una parada a una altra per sig­nar lli­bres, pre­gun­tar als flo­ris­tes si el ver­mell gua­nya en el rànquing dels colors de roses més venu­des o anar ano­tant men­tal­ment els lli­bres que més gent porta sota el braç. Però no com­pro lli­bres. Perquè a mi m’agrada anar-los a bus­car a la lli­bre­ria de con­fiança i dei­xar-me acon­se­llar. Com si es tractés d’una rutina fidel, plena de sim­bo­lisme i, fins i tot, mínima­ment ide­a­lit­zada.

Una rutina, però, que em ser­veix per rea­fir­mar-me en una màxima que crec que és trans­cen­dent a la vida: hi ha acci­ons que han de tenir sen­tit per si matei­xes. Per això, pre­fe­reixo entrar a la lli­bre­ria quan no hi ha ningú, quan el lli­bre­ter rela­xa­da­ment t’ajuda a des­co­brir un autor, quan et parla del dis­seny espec­ta­cu­lar d’una por­tada o quan et comenta les dar­re­res nove­tats. Perquè ell, des de dar­rere del tau­lell, con­necta autors, edi­tors i lec­tors. Con­juga les històries amb les neces­si­tats o desit­jos dels qui esti­mem la lec­tura. I ho fa amb dis­creció, sense espe­rar res a canvi; tot i que som­riu quan hi tor­nes al cap d’unes set­ma­nes i li dius: “M’ha encan­tat. L’he devo­rat.” Amb aques­tes qua­tre parau­les se sent satis­fet, és la seva humil aspi­ració. Bé, només espera que et pugui reco­ma­nar un altre títol. La seva tria, sem­pre acu­rada i ben defi­nida, ens situa en altres uni­ver­sos, ens per­met viat­jar, des­con­nec­tar de la voràgine, des­pu­llar veri­tats incòmodes o endin­sar-nos en rea­li­tats fic­ci­o­na­des.

Ells, els lli­bre­ters, tre­ba­llen des de la trin­xera perquè gua­nyem, cada any, nous lec­tors en llen­gua cata­lana. Es mouen entre lli­bres i cai­xes amb aquell neguit impa­ci­ent però sin­cer, per­sis­tent i apas­si­o­nat. Perquè qui aixeca la per­si­ana d’una lli­bre­ria amb el com­promís d’ofe­rir-nos lite­ra­tura té clar que con­tri­bu­eix a con­rear una soci­e­tat més crítica i honesta, però espero que també més des­a­com­ple­xada i com­ba­tiva. Diuen que la cul­tura ens fa més lliu­res. Segur. I ajuda a crear ima­gi­na­ris, recons­truir esce­nes, reviure sen­ti­ments o des­per­tar emo­ci­ons. I els lli­bre­ters, sense ser-ne del tot cons­ci­ents, assu­mei­xen la res­pon­sa­bi­li­tat de reco­ma­nar-nos lli­bres i de ven­dre’ls perquè tot­hom pugui sobre­viure. Si et vols fer ric no siguis escrip­tor, edi­tor o lli­bre­ter; tot i que, ben pen­sat, les parau­les també enri­quei­xen.

I com que el dia de Sant Jordi, mal­grat que són els que més feina tenen, no acos­tu­mem a par­lar d’ells, fem-ho ara. Fem visi­ble la seva dedi­cació, reco­nei­xem la seva con­tri­bució cul­tu­ral. Perquè ells mun­ta­ran les para­des, esten­dran la senyera, clas­si­fi­ca­ran els lli­bres i ens els entre­ga­ran. Ells faran pos­si­ble un nou Sant Jordi ple de vida i sense res­tric­ci­ons víriques.

I els que, com jo, com­pra­reu lli­bres uns dies abans o l’endemà de la data, no patiu, no ens ho tin­dran en compte. Ja saben que entra­rem a la lli­bre­ria quan no hi hagi ningú. For­mem part d’un per­cen­tatge de lec­tors, segons em deia fa uns dies el Gui­llem Ter­ri­bas. Per cert, enguany La 22 fa 44 anys! Enho­ra­bona! I que la feli­ci­tació sigui exten­siva a tots els lli­bre­ters del país. Sense acti­vis­tes cul­tu­rals com ells, els lli­bres no tin­drien vida, els lec­tors ens sen­tiríem orfes, els autors cami­na­rien inse­gurs i als edi­tors els man­ca­rien bons refe­rents. Gràcies! I, com diuen els meus padrins, que sigui per molts anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.