El dossier

MANUELA FERNÁNDEZ

Directora de l’Organisme de Protecció i Promoció de la Igualtat de Tracte i la No-discriminació

“Ens reivindiquem com a dones i també com a poble minoritari”

Activista, pedagoga, educadora social i, ara, càrrec de l’administració. La dona gitana du la lluita i la sororitat entre generacions en l’ADN

FRASES FETES
“«Els gitanos no estudien perquè no els interessa.» Disculpa?! «Els gitanos no treballen.» Què?! «És que les dones gitanes...» Prou!”
FEMINISMES
“No cal ser activista per ser feminista, perquè si estàs lluitant per tu, per la teva família i la teva comunitat, pels teus drets, també ho ets”
Pot­ser, tot i la bona volun­tat, tre­pit­gem ous en algun moment. No hi ha un nosal­tres i un vosal­tres, és cert, però els este­re­o­tips –el racisme– ho impreg­nen tot. Cal un tre­ball indi­vi­dual i col·lec­tiu cons­tant, sense por de reconèixer els paranys men­tals. El pri­mer que pot gri­nyo­lar: s’ha de par­lar d’un femi­nisme específica­ment gitano? És a dir, el matís “gitano” és ade­quat? Des de molt jove, Manu­ela Fernández ha fet un llarg recor­re­gut per­so­nal, sent, per exem­ple, cofun­da­dora de l’Asso­ci­ació Gitana de Dones Drom Kotar Mes­ti­pen. Ara és direc­tora del nou Orga­nisme de Pro­tecció i Pro­moció de la Igual­tat de Tracte i la No-dis­cri­mi­nació de la Gene­ra­li­tat. Femi­nisme amb cognom, doncs?
M’agrada par­lar de femi­nisme gitano, perquè allò que no s’ano­mena no exis­teix i es fa invi­si­ble. I jus­ta­ment allò que no volem és invi­si­bi­lit­zar cap lluita i encara menys la de les dones gita­nes i les dones no gita­nes que estan tre­ba­llant dins del femi­nisme gitano. Femi­nisme gitano, sí. Però és que des de fa molt anys, i ara més que mai, no es pot par­lar d’un femi­nisme, en sin­gu­lar. El depar­ta­ment en què tre­ba­llo es diu Depar­ta­ment d’Igual­tat i de Femi­nis­mes, en plu­ral. No vol dir que jo no cre­gui que el femi­nisme és un, però és una manera de fer palès que el femi­nisme no és homo­geni. Sí, hi afe­geixo el “gitano”, però en cap cas vol dir que camini al marge del femi­nisme glo­bal. De fet és una rei­vin­di­cació perquè aquest femi­nisme que mol­tes vega­des no ha reco­ne­gut les dones dife­rents ens reco­ne­gui i ens validi, perquè for­mem part del femi­nisme. De fet, en for­mem part de fa molt temps, i mol­tes dones gita­nes, moltíssi­mes, són femi­nis­tes i no li posen el rètol de “femi­nisme” perquè no s’iden­ti­fi­quen amb un tipus de femi­nisme molt con­cret, blanc, de classe mit­jana alta...
El femi­nisme no és monolític.
Apor­tem diver­si­tat al femi­nisme, que és divers o no serà femi­nisme. De la mateixa manera que es diu que el femi­nisme serà anti­ra­cista o no serà. Té veure amb això, amb el fet que com a dones femi­nis­tes no podem repro­duir les dinàmiques patri­ar­cals i d’opressió cap a altres dones perquè pen­sem que som millors, supe­ri­ors o més femi­nis­tes que les altres.
Què sig­ni­fica, a la pràctica, el femi­nisme gitano?
És un femi­nisme de base, en què fem ser­vir el diàleg per trans­for­mar. Un diàleg que, a més, és igua­li­tari entre totes, en què tei­xim ali­an­ces amb altres dones no gita­nes i espe­ci­al­ment amb aque­lles amb qui ens iden­ti­fi­quem perquè també per­ta­nyen a altres cul­tu­res i sem­bla que no siguin merei­xe­do­res de for­mar part del femi­nisme hegemònic. El femi­nisme gitano té uns valors molt potents res­pecte al que és la soli­da­ri­tat, la cul­tura comu­nitària. Som dones i som gita­nes, i no té cap sen­tit que avan­cem en l’asso­li­ment de drets com a dones sense que aquests drets s’esten­guin a les nos­tres famílies, fills, pares, pare­lles. És un femi­nisme en què els homes gita­nos també tenen un paper, perquè és un femi­nisme com a poble, rei­vin­di­quem com a dones que patim tots els efec­tes del patri­ar­cat i també com a poble mino­ri­tari que porta sis-cents anys a Cata­lu­nya i que con­ti­nua sent dis­cri­mi­nat i per­se­guit. Tota aquesta part comu­nitària que tenim és molt forta quan li sumem una visió cul­tu­ral de les rela­ci­ons inter­ge­ne­ra­ci­o­nals en què les dones gita­nes tenim un paper molt impor­tant, més que no pas en la cul­tura majo­ritària. Hi ha molt diàleg inter­ge­ne­ra­ci­o­nal entre les dones. Dins del movi­ment, en les nos­tres tro­ba­des, hi ha ado­les­cents, mares, àvies. En el femi­nisme, en gene­ral, ara també s’està pro­duint, però abans estàvem par­lant de dones d’entre 20 i 40 anys, uni­ver­sitàries, blan­ques. I no ana­ven a les mani­fes­ta­ci­ons amb les seves mares, per posar un exem­ple. Aquesta és una de les apor­ta­ci­ons que fem al femi­nisme hegemònic, tot allò que té a veure amb les rela­ci­ons inter­ge­ne­ra­ci­o­nals.

Dones pas­si­ves?

Hi ha mol­tes idees pre­con­ce­bu­des, entre els paios?
Per exem­ple, la visió de les dones gita­nes com a pas­si­ves, que pri­mer depe­nen del pare i després del marit. Sem­pre s’ha dit i és men­tida. Al cap i a la fi, els argu­ments racis­tes no són gaire cre­a­tius. Les dones tenim, des de fa molt temps, una capa­ci­tat que expli­quen algu­nes com­pa­nyes meves. Durant la dic­ta­dura fran­quista una dona no podia tenir diners, obrir un compte al banc. Les gita­nes sí que podien. Migra­ven, tra­ves­sa­ven l’Atlàntic, es gua­nya­ven allà la vida i tor­na­ven aquí per fer nego­cis. Era en els anys cin­quanta i sei­xanta! Però no es té com a exem­ple d’empre­ne­do­ria. Les dones gita­nes sem­pre han estat empre­ne­do­res, s’han hagut de bus­car la vida per sobre­viure. Hi ha dones gita­nes que, evi­dent­ment, encara no s’iden­ti­fi­quen amb el femi­nisme, però sí que són femi­nis­tes. No cal ser acti­vista per ser femi­nista, perquè si estàs llui­tant per tu, per la teva família i la teva comu­ni­tat, pels teus drets, també ho ets, i no estic rebai­xant el femi­nisme, al con­trari, estic reco­nei­xent que el femi­nisme no és patri­moni d’un grup social, d’una classe, o d’un grup de població, la majo­ritària en aquest cas.
Què passa amb els este­re­o­tips, fins on ho siguin, de la dedi­cació a la venda ambu­lant, de les difi­cul­tats per estu­diar, o del fet de casar-se molt joves?
El pro­blema és quan això només s’asso­cia a les dones gita­nes; pensa que som mino­ria i que encara hi ha més paies a qui els pas­sen situ­a­ci­ons simi­lars. El pro­blema és asso­ciar això a tot un grup, ja que això és racista, tre­men­da­ment racista. A més, és anul·lar tot un seguit de cos­sos i experiències vis­cu­des que són antagòniques a això que s’està asso­ci­ant amb nosal­tres. Vol dir que no passa? No! Jo recordo la tia Emi­lia, una dona molt gran, molt femi­nista, que quan anava a la uni­ver­si­tat a par­lar i li pre­gun­ta­ven si els gita­nos són mas­clis­tes ella deia “Què, fem un mas­clistòmetre?” Quin sen­tit té aquesta pràctica com de com­pe­tició i anti­so­lidària? Ella deia: “Voleu que us digui que la cul­tura gitana és mas­clista?” I el públic reia. I res­po­nia: “Doncs sí, sí que ho és, perquè totes ho són! No hi ha cap cul­tura que no sigui mas­clista!”
De vega­des fins i tot podem ser pater­na­lis­tes?
Si ets blanca, et pots sen­tir millor, en la teva consciència, si poses fora de tu el mas­clisme que tu també vius en el teu dia a dia.
Pot­ser la meva lluita diària –totes la tenim– no està tan lluny, encara que no tin­gui una expressió exte­rior tan evi­dent.
El teu lloc a la soci­e­tat és un lloc de poder, mal­grat això que dius. Però pot ser que hi hagi experiències de dones gita­nes que no és que no esti­guin allu­nya­des de les teves –un teves genèric, s’entén–, és que són millors que les teves.
Segur!
Tant de bo el patri­ar­cat només afectés unes cul­tu­res –ja m’entens–, perquè seria molt més fàcil llui­tar-hi. Lamen­ta­ble­ment no és així. El que té sen­tit és que com a dones de dife­rents cul­tu­res fem ali­an­ces, espe­ci­al­ment aque­lles que patim opres­si­ons estruc­tu­rals, sistèmiques, per sor­tir-ne, i aju­dar-nos des de la soli­da­ri­tat, des del diàleg, i no des de mirar qui ho té pit­jor, perquè això no porta enlloc.
És fàcil caure en el parany del nosal­tres i el vosal­tres, men­tre es busca la pin­ze­llada “gitana” a tot.
Ens for­mem en el mateix sis­tema edu­ca­tiu, vivim als matei­xos bar­ris i pobles. Les per­so­nes gita­nes no vivim fora del sis­tema. Ens soci­a­lit­zem en un sis­tema que lamen­ta­ble­ment encara és paio, que no reco­neix la diver­si­tat que té al seu si. Quan el poble gitano parla d’anti­gi­ta­nisme de gènere és que exis­teix. L’anti­gi­ta­nisme no és una idea, és que hi ha hagut més de dues-cen­tes cin­quanta lleis anti­gi­ta­nes durant la història, i també apli­ca­des aquí, a Cata­lu­nya. Lleis que l’únic que han per­se­guit és eli­mi­nar física­ment o cul­tu­ral­ment el poble gitano. I saps què? És molt fort: el que més es feia eren lleis específiques per a les dones, perquè eren les que es rebel·laven. El 16 de maig és el dia de la resistència romaní. Aquest dia es com­me­mora una de les poques rebel·lions que hi va haver al camp de con­cen­tració d’Auschwitz i que va ser impul­sada per les dones gita­nes. Som tot el con­trari a la sub­missió! Les dones gita­nes som bàsica­ment llui­ta­do­res, perquè no hem tin­gut més remei, perquè no hi havia alter­na­tiva, hem hagut de sobre­viure. Si generéssim un tipus de polítiques i de soci­e­tat en què no es tractés només de sobre­viure, sinó de viure, ima­gina’t on podríem arri­bar.
No hi ha límits. Sense ànim de ser poc sen­si­ble, just al con­trari: par­lant del caràcter llui­ta­dor de les dones gita­nes, des de sem­pre, hi ha qui es pot plan­te­jar: on són els homes gita­nos, doncs?
No té sen­tit plan­te­jar això, perquè no som a part, som per­so­nes, tu i jo som veïnes. Vol dir que la teva i la meva situ­ació són iguals: hi haurà homes molt mas­clis­tes que no vol­dran per­dre els seus pri­vi­le­gis i n’hi haurà que són molt femi­nis­tes i que han fet una revisió i un tre­ball per­so­nals impres­si­o­nants i són ali­ats de les dones. I això és així siguin gita­nos o paios. Una cosa és que jo em dife­renciï com a gitana, però no em dife­ren­cio com a espècie, som per­so­nes i con­vi­vim. Si visquéssim en un altre estat, amb uns murs enor­mes que ens sepa­res­sin, podríem par­lar en altres ter­mes, però això és irreal, i no hi ha ni una per­sona gitana que ho vul­gui, això. L’únic que volem és poder ser amb lli­ber­tat. Hi ha gita­nos femi­nis­tes que es fan càrrec de les fei­nes que tra­di­ci­o­nal­ment han fet les mares, hi ha pare­lles mix­tes, hi ha pare­lles LGTBI. Som iguals, com tot­hom. El pro­blema està en la mirada.
Per què no s’explica tot això?
Ai! Perquè no tenim el poder! No estem als espais de decisió. Estàs par­lant amb la pri­mera per­sona gitana que té un càrrec polític al govern de la Gene­ra­li­tat. Al 2022! I no hi ha cap per­sona gitana dipu­tada al Par­la­ment, i que se sàpiga hi ha una sola regi­dora en un ajun­ta­ment a tot Cata­lu­nya. És evi­dent que si la nos­tra rea­li­tat no es veu no és perquè nosal­tres no vul­guem, perquè la mino­ria som nosal­tres. Repe­teixo: sis-cents anys i més de dues-cen­tes cin­quanta lleis anti­gi­ta­nes. Hi ha un anti­gi­ta­nisme que no s’iden­ti­fica i que es nor­ma­litza. De la mateixa manera que avui dia els homes con­ti­nuen assas­si­nant les dones mal­grat tenir lleis que pro­te­gei­xen les dones, l’anti­gi­ta­nisme, el racisme ins­ti­tu­ci­o­nal, i totes les estruc­tu­res d’opressió van en la mateixa línia. Ens queda molt camí per fer. I no pot ser que la soci­e­tat faci recaure la res­pon­sa­bi­li­tat en les vícti­mes! Si us plau! Però és el que passa, pre­ci­sa­ment: “Els gita­nos no estu­dien perquè no els interessa.” Dis­culpa!? “Els gita­nos no tre­ba­llen.” Què?! “És que les dones gita­nes...” Ja n’hi ha prou!

SOR­TIR DELS GUE­TOS

No fa gaire, un peda­gog expli­cava la seva visita a una escola en un barri amb una situ­ació de vul­ne­ra­bi­li­tat impor­tant. Vaig pen­sar que pot­ser es refe­ria a un barri com la Mina o Font de la Pólvora, asso­ci­ats a la comu­ni­tat gitana. Comen­tava que la direcció de l’escola va dir-li que tenia com a objec­tiu que els nens fos­sin feliços al cen­tre. Ell estava escan­da­lit­zat, i deia que l’escola no ha de fer els nens infeliços, és clar, però que l’objec­tiu prin­ci­pal és donar-los les eines per sor­tir del gueto.
Feliços? Això és molt greu! És il·legal, i jo ho denun­ci­a­ria. Si ho hagués sen­tit m’hau­ria empre­nyat. Con­ti­nua pas­sant... Avui dia tenim una llei d’igual­tat de tracte i no dis­cri­mi­nació [Llei 19/2020, del 30 de desem­bre] que pre­ci­sa­ment està ori­en­tada a erra­di­car aquesta mena de con­duc­tes. Jo soc de la Mina i el meu pare va ser no sé si el pri­mer, però en tot cas dels pri­mers moni­tors de men­ja­dor que hi va haver a les esco­les. Ales­ho­res, a la Mina hi havia qua­tre esco­les, amb dues línies. Molts nens. El pare era moni­tor de men­ja­dor d’una d’aque­lles esco­les. Ell tre­ba­llava a l’escola, però a mi em por­tava a un cen­tre edu­ca­tiu de fora del barri. Et parlo de prin­ci­pis dels anys vui­tanta. El pare, com qual­se­vol pare o mare, volia el millor per a la seva filla i el millor no era l’escola on ell tre­ba­llava. Ima­gina’t avui dia.
Lamen­ta­ble.
Mira, una altra res­posta a la pre­gunta que has fet abans sobre per què no surt a la llum el que passa: el sis­tema edu­ca­tiu. El sis­tema edu­ca­tiu ha ser­vit perquè les clas­ses tre­ba­lla­do­res tin­gues­sin un ascen­sor social i acce­dis­sin a millo­res en les seves vides, quant a feina i par­ti­ci­pació social i política. Si hi ha tota una comu­ni­tat sota mínims, total­ment fràgil des del punt de vista edu­ca­tiu, sense titu­la­ci­ons acadèmiques, o amb titu­la­ci­ons obtin­gu­des seguint el currículum de la feli­ci­tat de què par­la­ves, amb per­so­nes que obte­nen el títol de l’ESO però que no són capa­ces ja no d’enten­dre un arti­cle del diari, sinó tan sols de lle­gir-lo... de què els ser­veix? Per a què?
Si l’edu­cació no és per sor­tir del gueto, el que sigui, quina funció té?
A part que el gueto no es crea arbitrària­ment. Molt poques coses en aquesta vida són casu­a­li­tat. Hi ha una relació directa entre la segre­gació edu­ca­tiva i la segre­gació resi­den­cial. I la segre­gació resi­den­cial, d’on ve? No és casu­a­li­tat tam­poc. La meva família va arri­bar d’Anda­lu­sia i va anar a parar al Camp de la Bota. D’allà van anar cap als pisos de la Mina. En part, va ser una sort per a mi que el pare em portés a una escola de fora del barri. Es té la creença que el nivell de les esco­les baixa –i per tant es fa el currículum de la feli­ci­tat i no un currículum acadèmic d’expec­ta­ti­ves– quan s’omplen de població migrant, població gitana... Això és men­tida, és just al revés: les expec­ta­ti­ves del sis­tema edu­ca­tiu dels cen­tres bai­xen quan l’alum­nat forma part d’aques­tes comu­ni­tats, i això és racisme. A part que avui dia és il·legal. Aquí, les vícti­mes són els fills de les famílies gita­nes, migrants o de les clas­ses ja no dic tre­ba­lla­do­res, de les clas­ses empo­bri­des.
Al final s’ha d’aca­bar dient també que el femi­nisme serà anti­ca­pi­ta­lista o no serà?
Sí. El capi­ta­lisme també genera aques­tes dinàmiques. Ens fa com­pe­tir i ens fem mal entre nosal­tres i fa dir allò, que és men­tida: “Ens venen a pren­dre les aju­des!” No és casu­a­li­tat que la gent ho pensi i ho tin­gui incor­po­rat. No interessa que, de cop i volta, les clas­ses popu­lars tin­guin més fronts en comú i es posin d’acord, perquè som molts. Jun­tes som molt for­tes i els podem tan­car el xirin­guito que tenen mun­tat.
En un moment deter­mi­nat, fa més de vint anys, cofunda l’enti­tat de dones gita­nes Drom Kotar Mes­ti­pen. Per què?
Estava a la uni­ver­si­tat, a pri­mer, i crec recor­dar que vam anar a unes jor­na­des que mun­tava una asso­ci­ació a Palència, i ens van agra­dar molt. En tor­nar, el grup de per­so­nes amb qui hi vaig assis­tir vam deci­dir crear una asso­ci­ació per a dones gita­nes, d’àmbits dife­rents, molt diver­ses, per tre­ba­llar en els drets de les dones, espe­ci­al­ment pel que fa a l’edu­cació.
I con­ti­nua en marxa, l’enti­tat.
Sí, i jo encara hi par­ti­cipo. És una asso­ci­ació petita, que fun­ci­ona sobre­tot a través de volun­ta­riat i que fa acti­vi­tats molt interes­sants, com unes tro­ba­des d’estu­di­ants gita­nes que ja fa vint anys que s’orga­nit­zen. És una tro­bada de dones de totes les edats, com et comen­tava abans. És una tro­bada de femi­nisme. Sem­pre es feien en cen­tres edu­ca­tius, però les últi­mes les estem fent a les uni­ver­si­tats. Per exem­ple a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, abans de la pandèmia. Després l’hem fet a la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili... A l’última tro­bada, la tar­dor pas­sada, es va trac­tar el tema del sis­tema edu­ca­tiu. Es fa una ponència, grups de tre­ball, con­clu­si­ons. És un exem­ple molt potent que ens està dient que sí, que tenim un seguit de pro­blemàtiques, no perquè vul­guem sinó perquè hi són, però ens foca­lit­zem a veure com podem superar part d’aques­tes situ­a­ci­ons a través de l’edu­cació, jun­tes i amb altes expec­ta­ti­ves.
Si mira enrere, han pas­sat més vint anys des de la fun­dació de l’enti­tat. Quins can­vis s’han produït de l’acti­visme d’ales­ho­res a l’acti­visme actual?
Entre els can­vis que em cri­den l’atenció, i que són posi­tius, perquè els nega­tius encara hi són, és que hi ha mol­tes més per­so­nes amb titu­la­ci­ons acadèmiques, que van a la uni­ver­si­tat, amb graus supe­ri­ors. Quan jo començava n’hi havia poque­tes, i feien tre­ball social, dret, antro­po­lo­gia... Ara s’ha diver­si­fi­cat molt. Es fa molta feina perquè cada any hi hagi per­so­nes gita­nes que arri­ben a la uni­ver­si­tat. A la tro­bada de la tar­dor hi havia una àvia que començava tre­ball social! Estem més pre­pa­ra­des, tenim més eines per impac­tar. El fet que jo tin­gui una bona feina, que sigui fun­cionària, té un impacte en mi mateixa i en la meva família i també té un impacte en la imatge que tota la soci­e­tat té del poble gitano, i fins i tot nosal­tres matei­xos, perquè de pre­ju­di­cis en tenim tots.
Els avenços són nota­bles, doncs.
Sí. També m’interessa molt la xarxa. Quan van aparèixer inter­net i les xar­xes soci­als dèiem que eren “molt gita­nes” perquè tot­hom hi té accés, no té fron­te­res, com nosal­tres, com el poble gitano. Dona veu a mol­tes per­so­nes que sense les xar­xes no en tin­drien, i influ­en­cien, gene­ren debat. Les xar­xes poden gene­rar un impacte nega­tiu, però quan és posi­tiu, es mul­ti­plica. Les xar­xes gita­nes inter­na­ci­o­nals estan més reforçades, més valo­ra­des, més reco­ne­gu­des. Avui dia hi ha per­so­nes gita­nes joves que acon­se­guei­xen arri­bar als mit­jans, que els dedi­quen espai. És així perquè tenen molta potència en xar­xes, en cam­pa­nyes.
Aques­tes joves posen llum sobre una rea­li­tat en aquests apa­ra­dors enor­mes que són les xar­xes. La pro­jecció pública és fona­men­tal.
Sí, sobre­tot perquè no tenim veu. No tenim ningú als infor­ma­tius, ni al Par­la­ment... Ara hi ha tres per­so­nes gita­nes al Congrés dels Dipu­tats a Madrid i es dona el cas que s’ha tirat enda­vant una pro­po­sició de llei per incor­po­rar l’anti­gi­ta­nisme al Codi Penal. Això hau­ria pas­sat sense ells? Ha pas­sat res durant els anys de democràcia? No, oi? Han hagut de ser allà, pre­sents física­ment, per acon­se­guir-ho. Tenir presència als espais és molt impor­tant, i les xar­xes ens ho posen més fàcil, sense neces­si­tat d’haver d’inver­tir-hi gai­res diners.

Toca una reparació real

Té diversos títols, començant pel d’educadora social (Universitat Ramon Llull). És pedagoga (UB), i diplomada en Estudis Avançats en Ciència Política i Dret Constitucional amb Suficiència Investigadora per la UB. Ara treballa en el seu doctorat. La temàtica té a veure amb la manera com les estructures socials i les institucions reprodueixen l’antigitanisme i el masclisme, amb la idea d’erradicar-los. “Cal una reparació per part de les institucions públiques i polítiques, després de segles d’oblit i de lleis antigitanes. Una manera de reparar és obligar que les institucions polítiques fomentin la diversificació de la seva composició. I a l’administració, què vol dir que tothom sigui paio? Alguna cosa falla. Han de ser proactius i incorporar la veu de les persones gitanes arreu. S’ha de reparar i no de manera simbòlica, sinó material i pràctica. No ens compensaran l’intent de genocidi, però sí que es pot restituir la dignitat en l’àmbit públic i polític.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.