El dossier

Gitanes: poder transformador

Les dones gitanes s’estan convertint en un motor de transformació de les seves comunitats. L’accés a l’educació i al mercat laboral les consolida en un rol emergent, alhora que lluiten pels seus drets sense renunciar a la pròpia identitat

FEMINISME
Les gitanes ja tenien al seu vocabulari l’equivalent a la paraula ‘sororitat’ abans que es comencés a utilitzar en la societat majoritària

En caló, les parau­les nebí ratí romí sig­ni­fi­quen “nova gene­ració de dones gita­nes”. També són el nom d’un pro­grama que ha posat en marxa la FAGIC (Fede­ració d’Asso­ci­a­ci­ons Gita­nes de Cata­lu­nya), a la Zona Franca de Bar­ce­lona, amb l’objec­tiu d’aju­dar les para­dis­tes de mer­cats a pas­sar-se a la venda en línia. Un salt pro­fes­si­o­nal que mol­tes han deci­dit fer arran de la pandèmia.

“Es va pas­sar molt mala­ment perquè no es podia sor­tir a ven­dre. La venda ambu­lant és part de la cul­tura del poble gitano. Des que vam arri­bar a la Península, aquesta acti­vi­tat es va desen­vo­lu­par inten­sa­ment com a estratègia de super­vivència, perquè cos­tava molt que a un gitano o una gitana li dones­sin feina”, explica Est­her Fernández, coor­di­na­dora de l’àrea Dona i Salut de la FAGIC.

En els moments més crítics, aquesta enti­tat es va orga­nit­zar per poder repar­tir men­jar entre cen­te­nars de famílies gita­nes cata­la­nes que es van veure pri­va­des de cop dels seus ingres­sos per culpa de les pro­hi­bi­ci­ons impo­sa­des per l’emergència sanitària.

“Durant la pandèmia es va detec­tar una neces­si­tat de canvi. Així, i segons el que volen les dones –afe­geix Fernández– anem tre­ba­llant temes com ara la com­petència en noves tec­no­lo­gies, el màrque­ting, la publi­ci­tat... Les aju­dem a crear un logo­tip propi o un codi QR. I també faci­li­tem que es puguin treure el car­net de con­duir, per si en algun moment elles matei­xes poden crear una coo­pe­ra­tiva per repar­tir els seus pro­duc­tes.” En aquest pro­grama també hi col·labo­ren també alum­nes d’ESADE, que aju­den a desen­vo­lu­par una pla­ta­forma a inter­net, Parada Online, on les dones poden pujar els seus pro­duc­tes i comu­ni­car-se amb els cli­ents perquè no es perdi del tot l’essència del mer­cat. És una de les mol­tes acti­vi­tats i ini­ci­a­ti­ves que s’estan desen­vo­lu­pant entre les gita­nes per aju­dar a avançar tot el col·lec­tiu.

“La trans­for­mació del poble gitano està arri­bant a través de les dones. Pel que fa a l’accés a la uni­ver­si­tat, per exem­ple, ja hi ha el mateix nom­bre de nois que de noies. Això era impen­sa­ble fa deu anys. I evi­dent­ment també hi ha més incor­po­ració al món labo­ral”, remarca Ramon Vílchez, res­pon­sa­ble del Pla Inte­gral del Poble Gitano de la Gene­ra­li­tat.

Per acon­se­guir-ho, explica, és bàsic faci­li­tar la con­ci­li­ació fami­liar, que les gita­nes, quan es posin a estu­diar, tin­guin un espai on poder dei­xar la mai­nada. “És cert que tenim un pro­blema de titu­la­ci­ons, però hi estem tre­ba­llant amb la par­ti­ci­pació de totes les admi­nis­tra­ci­ons. És indis­pen­sa­ble invo­lu­crar tots els orga­nisme per dur a terme pro­gra­mes que pro­mo­guin els can­vis”, diu Vílchez. A Cata­lu­nya es va apro­var el pri­mer Pla Inte­gral del Poble Gitano l’any 2005, i des de lla­vors se n’han desen­vo­lu­pat qua­tre. El dar­rer, del 2017 al 2020, s’ha hagut de pror­ro­gar per culpa de la pandèmia.

“El pla inclou totes les polítiques públi­ques adreçades a la població gitana de Cata­lu­nya i implica tots els depar­ta­ments. Nosal­tres el dis­se­nyem, l’apli­quem i l’ava­luem. Ara volem inten­si­fi­car les acci­ons que veiem que estan fun­ci­o­nant, cen­tra­des a fomen­tar la par­ti­ci­pació i l’edu­cació, tant la posto­bli­gatòria com la uni­ver­sitària”, indica la coor­di­na­dora, Tania García. Un dels objec­tius con­crets és fomen­tar la presència de cri­a­tu­res gita­nes en l’edu­cació pri­me­renca, de 0 a 6 anys. També con­ti­nuar llui­tant con­tra l’anti­gi­ta­nisme i el racisme específic, i millo­rar els estàndards de salut, sense obli­dar un nou repte: donar visi­bi­li­tat a la diver­si­tat que exis­teix entre el poble gitano i reforçar els drets i la pro­tecció de les per­so­nes LGTBI dins del col·lec­tiu.

canvi visi­ble

La qüestió de gènere és trans­ver­sal a totes les actu­a­ci­ons, però les dones gita­nes també són pro­ta­go­nis­tes, com veiem, d’actu­a­ci­ons con­cre­tes. “Elles, per exem­ple, estan tenint un paper impor­tant en la pre­venció de la violència domèstica. La soci­e­tat majo­ritària té una imatge de sub­missió, però cada cop hi ha més enti­tats de dones gita­nes que llui­ten con­tra aquesta pro­blemàtica, s’orga­nit­zen per rei­vin­di­car el Dia de la Dona, tenen un dis­curs clara­ment femi­nista... I nosal­tres estem detec­tant, per dir-ho d’alguna manera, que cada cop hi ha més dones que són les que por­ten la nòmina a casa. De forma expo­nen­cial, estan acon­se­guint entrar al mer­cat labo­ral per compte aliè. Aquest canvi és molt visi­ble i està tenint un gran impacte en els fills i filles i en les seves expec­ta­ti­ves edu­ca­ti­ves”, afe­geix García, que des­taca la importància de donar molta visi­bi­li­tat a les dones gita­nes en àmbits de par­ti­ci­pació: edu­cació, ciència, política...

La comu­ni­tat gitana té una càrrega històrica d’este­re­o­tips i sem­bla que no hi hagi diver­si­tat, però n’hi ha molta. “Les dones d’un barri són molt dife­rents de les d’un altre barri o una altra població, i també entre elles. El rol de la dona gitana ha estat asso­ciat exclu­si­va­ment a esposa, mare i cui­da­dora”, explica Bianca Galusca, tècnica d’Igual­tat de Tracte de la Fede­ració Secre­ta­riat Gitano. “Tre­ba­llem molt –afe­geix– el tema de la dis­cri­mi­nació, que té tres parts: pel fet de pertànyer a una ètnia estig­ma­tit­zada, pel fet de ser dona, i pel fet d’estar en una comu­ni­tat tra­di­ci­o­nal­ment amb rols dife­ren­ci­ats. Aquesta és una lluita molt gran.” Des­taca els avenços en incor­po­ració labo­ral i par­ti­ci­pació social, però insis­teix que no es par­teix de la mateixa base. “En la soci­e­tat majo­ritària de fa sei­xanta anys, la dona estava en una situ­ació simi­lar a la que es troba ara la dona gitana. No es pot espe­rar que tots anem al mateix pas, perquè par­tim d’una situ­ació molt dife­rent. Jo sem­pre he vist la dona gitana com el motor de la comu­ni­tat, tot i que encara hi ha molta resig­nació i s’ha d’inci­dir més en el tema de l’edu­cació”, asse­gura.

Per això des del Secre­ta­riat Gitano també es fan pro­gra­mes per vet­llar perquè les nenes aca­bin i seguei­xin estu­dis posto­bli­ga­to­ris i que tin­guin millors opor­tu­ni­tats labo­rals. “Un altre repte és que les admi­nis­tra­ci­ons, tant esta­tals com locals, apos­tin fer­ma­ment no sols per pro­jec­tes específics de dona gitana, sinó també per reconèixer el deure històric que es té cap a la comu­ni­tat, i pro­mo­guin la diver­si­tat en tots els àmbits. Que la diver­si­tat sigui vista com el més natu­ral del món”, afe­geix, men­tre reclama mesu­res legals con­cre­tes per acon­se­guir una inte­gració real i per llui­tar con­tra la dis­cri­mi­nació.

Per a Est­her Fernández, tot i que cada cop més s’estan visi­bi­lit­zant les dones gita­nes i el seu rol emer­gent, no s’ha d’obli­dar que al dar­rere tenen una història de lluita con­tra l’opressió. “El poble gitano ha vis­cut el pri­mer intent de geno­cidi i ha patit més de dues-cen­tes lleis en con­tra. Les dones gita­nes tenen una història de resiliència que fins ara no ha estat escol­tada perquè esta­ven en una posició de sub­or­di­nació. Però sí que és veri­tat que avui estan tro­bant un espai en la soci­e­tat majo­ritària i estan donant a conèixer aquesta història. És impor­tant saber quins èxits han acon­se­guit les dones gita­nes i també quins rep­tes que­den per al futur”, remarca.

Superar la mar­gi­na­li­tat és un objec­tiu, si bé Fernández recorda que la pobresa és un fac­tor que per­se­gueix totes les dones, inde­pen­dent­ment de l’ètnia. Per això els pro­gra­mes que es fan des de la FAGIC estan oberts a totes les dones en situ­ació de vul­ne­ra­bi­li­tat o exclusió social, siguin o no gita­nes. “És cert, però, que la dona gitana està més afec­tada pels deter­mi­nants soci­als i per l’anti­gi­ta­nisme històric. A tots els nos­tres pro­gra­mes el que bus­quem és el seu l’empo­de­ra­ment”, asse­gura.

Fernández insis­teix en la importància d’expo­sar refe­rents històrics de gita­nes que han llui­tat con­tra l’opressió. “Nosal­tres ja teníem al nos­tre voca­bu­lari la paraula soro­ri­tat abans que es comencés a uti­lit­zar, abans dels movi­ments femi­nis­tes actu­als, com una estratègia de super­vivència, d’aju­dar-nos entre nosal­tres”, asse­gura. També parla del femi­nisme romaní com un con­cepte més actual, que comença en els anys vint i trenta del segle pas­sat en l’àmbit inter­na­ci­o­nal. “Com a poble trans­na­ci­o­nal, no tenim un ter­ri­tori geogràfic con­cret, però com­par­tim aquesta història de per­se­cució, de geno­cidi, d’este­ri­lit­zació forçada... I moltíssi­mes dones no la conei­xen. Malau­ra­da­ment, els refe­rents que tenen són dels mit­jans de comu­ni­cació, sem­pre este­re­o­ti­pats. Només cal veure pro­gra­mes com Gipsy Kings que per­pe­tuen aquesta idea estàtica de les dones gita­nes que no és gens real”, afe­geix.

L’empo­de­ra­ment de les dones gita­nes, diu, és neces­sari perquè puguin dei­xar de ser sim­ples con­su­mi­do­res pas­si­ves. “Volem que tin­guin veu i vot i que puguin triar. Que puguin fer-se partícips de tot el seu recor­re­gut vital. Que puguin deci­dir què volen fer i com ho volen fer. En gene­ral, la dona està més empo­de­rada ara que fa vint anys, i evi­dent­ment això es comença a notar en la dona gitana. Però és veri­tat que vivim en una soci­e­tat que lamen­ta­ble­ment con­ti­nua sent racista i dis­cri­mi­natòria”, insis­teix. Una xacra nor­ma­lit­zada i gene­ra­lit­zada que es nota arreu. “Si un arren­da­tari detecta que tens cognoms gita­nos, ja no et voldrà llo­gar un pis. I si no res­pons als este­re­o­tips i a la feina des­co­brei­xen que ets gitana, et poden posar més pegues, fins i tot hi ha casos d’aco­mi­a­da­ment. L’estigma encara exis­teix”, adver­teix Fernández, que recorda que tot l’ima­gi­nari que rebem men­tre crei­xem és, en relació amb els gita­nos, o bé nega­tiu, o bé exòtic i roman­tit­zat. “Se’ns con­tex­tu­a­litza fora de la rea­li­tat”, lamenta.

“Con­tra l’anti­gi­ta­nisme, s’hi ha de llui­tar des del poble gitano i des de la soci­e­tat majo­ritària; hi ha d’haver aquest con­trapès. S’han de fer cam­pa­nyes de denúncia de situ­a­ci­ons con­cre­tes, perquè encara és un pro­blema molt greu”, asse­gura Ramon Vílchez, que recorda que el poble gitano és la mino­ria més rebut­jada per la soci­e­tat. “El pri­mer rebuig és als gita­nos que pro­ve­nen dels països de l’est, i després als autòctons. Si t’arri­ben gita­nos de veïns, l’escala, el bloc i la comu­ni­tat es posen en estat d’alerta, quan altres mino­ries aquest pro­blema no el tenen, o en tenen de dife­rents. I a l’hora de bus­car feina també s’ha de vèncer l’este­re­o­tip que els gita­nos no volen tre­ba­llar, que és fals”, afirma.

Bianca Galusca coin­ci­deix a denun­ciar el tracte dis­cri­mi­na­tori. “Encara que fem molts esforços i hi posem bona volun­tat, hi ha un tre­ball de fons que ha de sor­tir del con­junt de la soci­e­tat. Per exem­ple, ens hem tro­bat el cas de gita­nes joves que es tre­uen el curs de moni­to­res, i el pri­mer que els pre­gun­ten els com­panys és sobre els casa­ments i el tema del moca­dor. Tot això ja hau­ria d’estar més que superat. I la mateixa comu­ni­tat gitana també ha de fer esforços, no s’ha de caure en el pater­na­lisme. La feina ve per les dues ban­des”, cons­tata.

Un exem­ple interes­sant en aquest sen­tit és el cicle sobre cul­tura del poble gitano Amen sam, que s’està fent fins al 29 de novem­bre en catorze ate­neus de diver­sos muni­ci­pis cata­lans. Es tracta d’un pro­jecte comu­ni­tari orga­nit­zat per la Fede­ració d’Ate­neus de Cata­lu­nya, amb la col·labo­ració de la FAGIC i el Depar­ta­ment de Tre­ball, Afers Soci­als i Famílies de la Gene­ra­li­tat.

El pro­grama Amen sam (‘Nosal­tres som’, en llen­gua romaní) inclou acti­vi­tats tan diver­ses com con­cer­tes; tallers de per­cussió fla­menca, de rumba cata­lana i de cuina; expo­si­ci­ons, cinefòrums i xer­ra­des sobre el por­raj­mos (l’holo­caust gitano), la dona gitana i el femi­nisme romaní, i una expo­sició que tracta diver­sos aspec­tes del poble gitano, com la seva història, el seus símbols, l’idi­oma, l’art, la música l’edu­cació, la dis­cri­mi­nació i les per­so­nes gita­nes cone­gu­des. Es tracta d’aju­dar a superar els este­re­o­tips que la soci­e­tat occi­den­tal ha anat cons­truint al vol­tant del poble gitano, inte­grant-los a la vida quo­ti­di­ana de l’ate­ne­isme i, per tant, de l’asso­ci­a­ci­o­nisme català.

FRE PER A LES MILLO­RES

Els orga­nis­mes euro­peus estan asse­nya­lant l’anti­gi­ta­nisme com la prin­ci­pal causa de la len­ti­tud en la millora de les con­di­ci­ons d’aquest poble. “S’hi abo­quen molts recur­sos per inten­tar avançar, però la situ­ació no millora tan ràpid com s’espe­rava. Per això s’han fet anàlisis i s’ha vist que l’anti­gi­ta­nisme, tant en l’àmbit de la soci­e­tat com ins­ti­tu­ci­o­nal, és un fre”, explica Tania García.

És per això que entre les acci­ons pre­vis­tes pel Pla Inte­gral del Poble Gitano té un paper des­ta­cat acon­se­guir una llei d’anti­gi­ta­nisme que reguli infrac­ci­ons i san­ci­ons de manera clara. “Hem de col·labo­rar amb el Depar­ta­ment d’Igual­tat i Femi­nis­mes, però també s’han de fer mol­tes altres coses, com ara cam­pa­nyes de sen­si­bi­lit­zació. Estem for­mant pro­fes­si­o­nals de l’àmbit sani­tari, de l’àmbit d’urgències i hos­pi­ta­lari, pro­fes­sors uni­ver­si­ta­ris... per tal que la seva tasca pro­fes­si­o­nal s’allu­nyi de l’anti­gi­ta­nisme i puguin tre­ba­llar amb la població gitana d’una manera molt més igua­litària”, insis­teix.

efec­tes en la salut

Per a Est­her Fernández, és molt impor­tant que la mateixa comu­ni­tat gitana, i espe­ci­al­ment les dones, puguin iden­ti­fi­car els casos d’anti­gi­ta­nisme. “Està tan nor­ma­lit­zat que de vega­des elles matei­xes no ho iden­ti­fi­quen i no poden llui­tar-hi en con­tra. Per això fem cur­sos, for­ma­ci­ons, xer­ra­des, dinàmiques... I també tre­ba­llem amb dones refe­rents”, explica.

Es tracta de dones que són cone­gu­des per haver aju­dat la seva comu­ni­tat, acom­pa­nyant altres dones o les famílies. Són dones que moti­ven, que fan xarxa i que con­tri­bu­ei­xen a avançar, per exem­ple, en qüesti­ons rela­ci­o­na­des amb la salut. “Els indi­ca­dors de salut més afec­tats tenen a veure amb els deter­mi­nants soci­als. Van a escala en funció de la classe social. Aquest pro­blema està evi­dent­ment rela­ci­o­nat amb l’accés als recur­sos i no afecta només el poble gitano”, insis­teix Fernández.

Segons aquesta res­pon­sa­ble de la FAGIC, en tot el tema de pre­venció en l’àmbit gine­cològic i de vacu­nació infan­til, la comu­ni­tat gitana està al nivell de la soci­e­tat majo­ritària. “Les matei­xes comu­ni­tats han tre­ba­llat moltíssim en aquest àmbit, jun­ta­ment amb les admi­nis­tra­ci­ons i el sis­tema sani­tari. Però sí que ens tro­bem amb els efec­tes i l’impacte de la pobresa energètica, de les fei­nes precàries, del fet de viure en bar­ris estig­ma­tit­zats arran de les polítiques dels anys vui­tanta, quan es van reu­bi­car els gita­nos en bar­ris que no esta­ven en con­di­ci­ons i es va gene­rar un gran aïlla­ment res­pecte a la resta de la soci­e­tat”, asse­gura.

Un con­junt de situ­a­ci­ons que porta a la comor­bi­di­tat, a la suma de diver­ses malal­ties. A la cis­te­lla de la com­pra, mol­tes famílies no hi poden posar ver­dura, carn fresca, peix... i el resul­tat és una dieta poc vari­ada, amb molts hidrats de car­boni, que con­tri­bu­eix a aug­men­tar els índex d’obe­si­tat, la dia­be­tis i el pro­ble­mes car­di­o­vas­cu­lars. “No passa només en la població gitana, passa en gene­ral en la població en situ­ació precària. Per això tre­ba­llem molt el tema dels hàbits salu­da­bles, la vida activa, l’enve­lli­ment actiu, l’esport..., sobre­tot entre els més joves”, des­taca Fernández.

Altres pro­ble­mes de salut que pre­o­cu­pen són els audi­tius i els den­tals. “Ens hi tro­bem molt, gene­ren una des­pesa a part perquè no estan inclo­sos en el sis­tema de salut pública i supo­sen uns diners que mol­tes famílies no poden assu­mir. Per això col·labo­rem amb el Depar­ta­ment de Salut, que faci­lita infer­me­res perquè puguem impul­sar pro­gra­mes de manera comu­nitària”, indica

Es pot man­te­nir la cul­tura gitana i impul­sar la inte­gració social? “Depèn de cada per­sona”, explica Bianca Galusca. “Des de l’experiència que tenim –afe­geix– la gent que ve a la Fun­dació tenen ganes de tre­ba­llar. No ens tro­bem per­fils tan­cats, sinó per­so­nes que volen pro­gres­sar. Quan fem sen­si­bi­lit­za­ci­ons amb els més joves, els dic que no és incom­pa­ti­ble tenir uns estu­dis i una pro­fessió amb el fet de con­ser­var la cul­tura gitana. De fet, per a mi és més que com­pa­ti­ble, perquè com més conei­xes la teva comu­ni­tat, més orgull pots tenir d’allà on vens i fins on arri­bes.”

UNA LLARGA HISTÒRIA DE PERSECUCIÓ

Els gitanos van arribar a Catalunya fa més de sis-cents anys, a començaments del segle XV. En un primer moment eren ben rebuts per la noblesa, que els donava salconduits com a altres peregrins. Però la seva vida nòmada aviat va generar recels i els Reis Catòlics, el 1499, van signar la primera pragmàtica obligant-los al sedentarisme i a passar a sevir un senyor feudal. Des de llavors, es van anar dictant més de dues-centes cinquanta normes en contra seva, amb l’objectiu d’assimilar-los (se’ls va prohibir l’idioma, els costums, la forma de vestir...). A finals del segle XVIII, a Espanya es va arribar al punt d’ordenar la detenció de tots els homes i joves gitanos per separar-los de les seves famílies i que no es poguessin reproduir. El pitjor, però, encara havia d’arribar: l’holocaust gitano que va provocar primer l’esterilització forçosa i després la matança en càmeres de gas de desenes de milers de gitanos, que Hitler va incloure –amb els jueus, els homosexuals, els dissidents i els discapacitats– en la seva solució final. “És important donar a conèixer el poble gitano en el context històric, per poder entendre la seva situació actual. És bàsic per arribar entre tots a una societat més equitativa”, explica Esther Fernández, de la FAGIC.

AUTOESTIMA

La Fundació Secretariat Gitano treballa en l’àmbit estatal en projectes com Accedir (inserció i orientació laboral) i Promociona (reforç escolar i accés a estudis postobligatoris). Adreçat específicament a dones, hi ha el programa Calí (‘dona’ en caló), amb dues potes: igualtat de gènere i igualtat de tracte. “Fem itineraris grupals i individuals amb diversos perfils de dones gitanes. Noies joves que no saben ben bé què fer, si reprendre els estudis o posar-se a treballar; dones amb l’autoestima molt baixa que han de treballar la confiança, l’autonomia i la gestió del temps per a les responsabilitats familiars... Busquem la motivació cap a l’ocupació i promovem qüestions més transversals com les competències TIC o la promoció de la salut”, explica Bianca Galusca. Un cop superats aquests programes, les dones poden accedir a serveis com el SOC o Feina Activa. “N’hi ha que decideixen que encara no volen treballar, que volen tornar a estudiar o treure’s el carnet de conduir. La idea és que tinguin les eines perquè puguin decidir elles mateixes”, afegeix. L’entitat treballa amb una trentena de dones cada any, que no poden ser més perquè es tracta d’una atenció molt personalitzada. El Secretariat té oficines a Barcelona i Sabadell, però es fan activitats allà on es demana i hi ha iniciativa. “Hi ha grups de tot tipus. Dones que es dedicaven a la venda ambulant, però que volen professionalitzar-se amb un curs d’atenció al client; nenes que se senten perdudes, que han deixat l’ESO i necessiten conèixer els recursos que tenen a la seva disposició; dones rom, dones de l’est d’Europa que necessiten conèixer l’idioma i apuntar-se a una escola d’adults... Les necessitats són moltes”, conclou.

”Al final, la base de tot és apostar per l’educació”

Des del Pla Integral del Poble Gitano s’està redactant el segon informe sobre la realitat d’aquesta comunitat a Catalunya. El primer es va fer el 2003 i recollia l’accés al món laboral, l’habitatge i l’educació com les principals necessitats a cobrir. Dinou anys després, aquest segon informe permetrà valorar quin impacte tenen les actuacions que s’han fet i quins són els nou reptes de futur. “Reforçarà i descriurà la diversitat que existeix dins del poble gitano. Hi ha la idea que tots els gitanos viuen en determinats barris, però no és cert. No tothom viu en infrahabitatge i ja estem veient que no tothom està reproduint el que es consideraria la família tradicional”, explica Tania García. “Nosaltres, que treballem amb una xarxa d’entitats i amb moltes persones –afegeix–, detectem nous models de convivència: persones que viuen soles, amb amics...” Així, com en la societat majoritària, també cada cop hi ha més diversitat en el col·lectiu gitano. I a mesura que hi ha un major i millor accés a l’educació, encara augmenta més. “Quan les famílies accedeixen al mercat laboral, revisen quants fills volen tenir, a quines escoles els volen portar... Al final, la base de tot és apostar per l’educació”, insisteix. Ramon Vílchez, per la seva part, remarca que si bé el percentatge de població gitana que viu en barris deprimits podria ser del 80%, això no vol dir que tot un barri sigui gitano. A la Mina, afirma, la població gitana no ha superat mai el 25%. “Hi ha barris amb molta problemàtica social i amb població gitana, però no són barris cent per cent gitanos. El que passa és que en aquests barris amb més presència gitana es pot donar, per exemple, que les escoles s’acabin guetitzant, perquè la gent amb més recursos porta la mainada fora. Per això és important millorar els barris amb serveis potents d’educació i sanitaris, i intentar canviar la dinàmica: que la gent ja no en vulgui marxar, sinó que hi vagi a buscar aquests bons serveis”, assegura.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor