Articles

El virus de la lectura

La Cambra del Llibre calcula que la facturació del Dia del Llibre i la Rosa equival al 25% de la que es va obtenir en el Sant Jordi de l’any passat.

DIADA ATÍPICA
“La imatge d’aquest 23 de juliol dedicat als llibres i les roses serà la de les mampares, mascaretes, hidrogels i controls d’aforament”
LA XIFRA
“Si arribem al 20% de les vendes d’un Sant Jordi, normal ja serà molt. El nostre sector, com molts d’altres, les passem magres”

La distància que separa el 23 de juliol del 2020 de qualsevol diada de Sant Jordi prepandèmia és abismal, i no només si ho mesurem en termes de temporalitat. Per això els llibreters que dijous van treure llibres al carrer o els van apilonar a dins dels seus establiments preferien no qualificar la jornada com a Sant Jordi d’estiu, sinó com a Dia del Llibre i la Rosa, que és el nom que es va donar oficialment a aquest succedani de les grans diades de cada abril –enguany suspesa per la pandèmia de la covid-19– i que, ateses les circumstàncies, almenys va servir per donar una mica d’aire a tot el sector dels llibres.

Per al virus de la lectura no calen vacunes, i molts lectors van voler i van poder reviure, encara que fos en unes condicions atípiques, l’esperit de les grans jornades de Sant Jordi. En espera de tenir tots els comptes tancats, la facturació d’aquest dijous representa aproximadament un 25% de la que hi va haver en el Sant Jordi convencional de l’any passat, segons la Cambra del Llibre. Però aquesta xifra balla més que mai, perquè la jornada s’havia organitzat de manera molt desigual en unes ciutats i en unes altres, en funció del grau de restriccions sanitàries imposades per l’administració. A Barcelona, amb el passeig de Gràcia buit per prescripció, una setantena de llibreries –segons la Cambra del Llibre– van optar per muntar les parades al davant dels respectius establiments i d’altres, com ara la llibreria Documenta, van decidir no fer-ho i convidar els lectors a comprar a l’interior.

Els escriptors tampoc van viure una activitat frenètica. A banda de l’esmorzar organitzat pel Grup 62 amb autors, editors i mitjans de comunicació, durant la jornada no es va poder veure la imatge de signatures presencials multitudinàries. Molts llibres ja es posaven a la venda presignats i en altres casos, si el client tenia la sort de topar-se per atzar a la llibreria amb algun autor, el podia obtenir signat de forma personalitzada. Però la imatge principal d’aquest 23 de juliol dedicat als llibres i les roses serà la de les mampares, mascaretes, hidrogels, controls d’aforament, exemplars dedicats amb antelació i cites prèvies.

TAMBÉ AL CARRER

Llibreters i floristes d’altres ciutats, com ara Girona, la Seu d’Urgell, Manresa i Tarragona, sí que van muntar les parades juntes a places i rambles, tot i que amb molta menys participació que els Sant Jordi passats. A la capital del Tarragonès, per exemple, només hi havia sis parades instal·lades a la rambla Nova, una quantitat molt allunyada de les 160 que s’hi aplegaven els anys anteriors. Els vianants podien accedir a aquest tram de la rambla per un circuit tancat, amb control d’aforament i només després que se’ls prengués la temperatura. Ni grans aglomeracions de gent (gens recomanables atesa la situació sanitària) ni mans atapeïdes estirant llibres de les parades: “Si arribem al 20% de les vendes d’un Sant Jordi normal, ja seria una sorpresa. El nostre sector, com molts d’altres, les passem magres”, explicaven, el matí de dijous, Ricard Espinosa i Pitu Rovira, responsables de la llibreria La Capona de Tarragona, que enguany va muntar una parada molt més petita que en altres ocasions i amb menys personal contractat per vendre llibres. Per ells, malgrat tot, la prioritat no era “fer un bon calaix” sinó que la diada fos una festa i donés “visibilitat als autors del territori, que durant les diades de Sant Jordi habituals queden més amagats”.

En general, els llibreters estan satisfets. Les vendes per internet durant el confinament van ser força bones i els mesos de maig i juny també hi va haver “moltes més vendes que els mateixos mesos de l’any passat”, tot i que aquest juliol, amb els rebrots de la covid-19, s’havien tornat a estroncar, segons Espinosa. Patrici Tixis, president del Gremi d’Editors, veia com “un gran encert” la celebració del Dia i la Rosa ja que, per ell, el sector havia aconseguit fer de la crisi “una oportunitat”.

Com que la de dijous era una diada excepcional, tampoc no tenen sentit les estadístiques dels llibres més venuts que es fan habitualment cada 23 d’abril. Amb tot, els llibreters destacaven, dijous, alguns títols: d’una banda, Canto jo i la muntanya balla (Anagrama), d’Irene Solà, i Mar d’estiu (Univers), de Rafel Nadal, que ja fa setmanes que estan entre els llibres més venuts; de l’altra, M’explico. De la investidura a l’exili (La Campana), el primer dels dos volums en què el president a l’exili, Carles Puigdemont, relata al periodista Xevi Xirgo tot el viscut els darrers quatre anys, un volum que tot just acabava de sortir al mercat.

Abans que no es pugui celebrar un Sant Jordi tradicional –cal esperar que serà el 23 d’abril del 2021–, llibreters i editors confien encara en altres oportunitats que enguany els podrien servir de salvavides: la Setmana del Llibre en Català (que celebrarà la 38a edició del 9 al 13 de setembre i que esdevé l’oferta més gran dels llibres en català), l’inici escolar i la campanya de Nadal. Tot, però, ho deixen en quarantena. Dijous, alguns llibreters reconeixien que la paraula que més els balla pel cap és incertesa i que els embats de la pandèmia són, ara per ara, incontrolables. Per si de cas, cal tenir en compte que tots els dies són bons per comprar llibres.

.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor