Arts visuals

Articulacions

DESCOBERTA SOBRE SANTES CREUS

Quan aprofundeixes en l’estudi d’una obra com aquesta acostumes a patir ensurts

En la darrera edició de Feriarte (Madrid, 13-21 de novembre del 2021), l’antiquari Clavell-Morgades, amb seu a Barcelona, va presentar un fantàstic retaule d’inicis del segle XVI dedicat a santa Úrsula. Va ser una de les grans atraccions de l’esdeveniment. Un servidor el coneixia bé, perquè aquest antiquari m’havia encarregat un informe per treure l’entrellat de la peça. El resultat va ser força satisfactori, ja que vaig certificar que l’havia pintat Jaume Forner, un mestre actiu a Perpinyà i Barcelona entre el 1509 i el 1559, i vaig esbrinar que l’obra s’havia conservat temps enrere al mas de la Tallada (la Secuita, Tarragona), una antiga granja cistercenca medieval pertanyent al monestir de Santes Creus.

El retaule mostra als seus compartiments un cicle dedicat a santa Úrsula, una santa que era considerada una bona advocada contra la mort sobtada i els mals de cap, a més de protectora de les donzelles i patrona dels fabricants de draps. Al compartiment principal, Úrsula apareix acompanyada d’un personatge religiós que vesteix hàbit blanc. Es tracta de la persona que va costejar el retaule i, pels seus induments, sabem que era un monjo cistercenc.

Tanmateix, quan aprofundeixes en l’estudi d’una obra com aquesta, acostumes a patir ensurts. Un cop lliurat l’informe a l’antiquari i un parell de dies abans que s’inaugurés la fira a Madrid, vaig reobrir una pista que havia descartat a l’inici de la recerca. Chandler R. Post, professor de la Universitat de Harvard, en un estudi del 1958 va publicar una Crucifixió aleshores conservada a Santes Creus i que, clarament, era del mateix pintor. Vaig escriure al monestir i em van dir que, efectivament, la Crucifixió es conservava reaprofitada en un retaule de cronologia posterior i que ara s’estava restaurant al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, a Valldoreix. Vaig contactar amb Pep Paret, tècnic del centre, que molt amablement em va facilitar material fotogràfic d’aquesta misteriosa Crucifixió i... bingo! Efectivament, no es tractava només del mateix pintor, sinó que les característiques tècniques i constructives permetien concloure que era l’única peça que li faltava al retaule que, just en aquell moment, es trobava carregat en un camió a punt de viatjar a Madrid.

Tot plegat ha servit per recuperar la memòria d’una obra gairebé desconeguda, inèdita en la historiografia sobre l’art de l’època del Renaixement a Catalunya. Els pocs esments que existien d’aquesta obra la feien originària del mas de la Tallada, però la recerca ha permès descobrir que el seu emplaçament primigeni era a Santes Creus, un dels monestirs més importants de Catalunya. En un moment donat, els monjos van decidir donar al retaule una segona vida traslladant-lo al mas esmentat, però la Crucifixió es va quedar al monestir, i això ha permès, avui, tancar el cercle i reconstruir-ne la història.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor? Fes-te subscriptor per només 12 € l'any (1 €/mes)