Lletres

Crítica

UN FÀRMAC PER A DESCREGUTS

Roig busca –des d’un inici fulgurant de Blai Bonet i Ferrater a la Barcelona de finals dels seixanta i començament dels setanta– tota una saba que salta per textos i cartes i versos i interpretacions fins a convertir l’assaig en una obra d’art...

Fas­ci­nant assaig el que ens ofe­reix Albert Roig a Posseït, una nou­ve­lle poètica, un poema en prosa, un calaix de sas­tre en què sur­ten tots els com­po­nents de la lite­ra­tura que tan bé con­rea. Aquí la passió es bar­reja amb el que ha cul­ti­vat des que era un jove poeta en els anys vui­tanta: els refe­rents lite­ra­ris i un vita­lisme que t’enco­mana el seu desig de ser dins la lec­tura, el diàleg amb els mes­tres que han con­di­ci­o­nat la seva tra­dició. I col·loco el pos­ses­siu perquè Roig busca –des d’un inici ful­gu­rant de Blai Bonet i Gabriel Fer­ra­ter a la Bar­ce­lona de finals dels sei­xanta i començament dels setanta– tota una saba que salta per tex­tos i car­tes i ver­sos i inter­pre­ta­ci­ons fins a con­ver­tir l’assaig –sem­pre pros­crit a la Península– en una obra d’art bar­roca, gra­ci­a­nesca, defi­ni­ti­va­ment salvífica.

Pocs mesos després de com­pi­lar i anto­lo­gar la seva obra en vers a Els ulls de la gossa, el tor­tosí ens regala aquest com­ple­ment que és una fe de vida i, alhora, un exer­cici de mus­cu­la­tura en l’esmen­tada tra­dició. Recu­pera d’annex L’estiu de les papar­res, un libel de fa trenta anys que no eclipsa el nou lli­bre. Roig no és un filòleg ni un crític con­ven­ci­o­nal, sinó un artesà que ha fil­trat l’obra cap a la des­til·lació. De tota la poe­sia, n’ha que­dat el lli­bre esmen­tat. De la prosa o l’assaig, com li vul­guin dir, en queda aquesta oda per gau­dir del gran plaer de la lec­tura, aquesta con­versa amb els mes­tres que ell recrea, tant els que ha cone­gut per­so­nal­ment com els que escul­peix en des­crip­ci­ons, com les que fa de les ulle­res de Gabriel Fer­ra­ter o el gest de Miquel Bauçà, l’aspecte de Car­les Riba o l’ener­gia de Car­les San­tos. Des­criu la geni­a­li­tat amb geni­a­li­tat, en un efecte mul­ti­pli­ca­dor. Posseït des­men­teix la falta d’encert de l’assaig d’aquí perquè sap del que parla i ho fa amb un estil de tau­romàquia, precís i perillós com ho és el món del brau. El que seria el per­so­natge prin­ci­pal en una novel·la és aquí un Blai Bonet que pene­tra en forma d’inter­tex­tu­a­li­tat mit­jançant les car­tes, les con­ver­ses i els matei­xos lli­bres del poeta de San­tanyí, sobre­tot dels seus die­ta­ris, tan neces­sa­ris en aquesta època de vaques magres. Roig dona vida a tot ple­gat, t’omple d’imat­ges o d’evo­ca­ci­ons sor­pre­nents en una zona en què els gèneres que­den fusi­o­nats, per no dir sub­ver­tits, en una altra forma de gènere, d’assaig d’alta gra­du­ació, que con­ta­gia l’espe­rit d’un temps, fins i tot el mag­ni­fica en una ide­a­lit­zació de la poe­sia, fins i tot de la poe­sia més fosca i suïcida. Heus aquí l’alquímia literària: con­ver­tir en tema engres­ca­dor fins i tot la pit­jor forma de pes­si­misme. Roig ho feia des de la joven­tut. Ens par­lava dels citats, o de Foix, o d’Estellés, o de Zoraida Bur­gos –els espe­rem més en una segona part– d’una manera dife­rent, com si tots els que cir­culàvem pels bars noc­turns haguéssim de ser cons­ci­ents del nos­tre patri­moni des­co­ne­gut. Posseït hau­ria de ser lec­tura obli­gatòria, un fàrmac per a des­cre­guts.

Posseït
Autor:
Albert Roig
Editorial:
L’Altra
Preu:
18 euros

El so atemporal i elegant del quartet de scott Hamilton

Acusat de ser excessivament suau, l’obra en perspectiva del saxofonista tenor Scott Hamilton es mostra en plenitud. Més encara en l’edició d’aquest àlbum, Classics, editat pel segell Stunt Records. Es tracta d’una selecció de nou temes en companyia de Jan Lundgren (piano), Hans Backenroth (contrabaix) i Kristian Leth (bateria). El que sí que es pot afirmar és que els temes de Hamilton són perfectament reconeixibles i que marquen el punt d’una determinada manera d’entendre el jazz modern, un punt cool i lluny dels histerismes que van definir el període free i l’avantguarda dels setanta. Diríem que Hamilton es va quedar al període Miles cool i que es va mantenir al marge de provatures, ben a prop dels mestres a qui reten homenatge, Lester Young i Coleman Hawkins.Classics és una mostra d’aquest so atemporal, del gust impecable i la manera de tocar pausada i elegant per gaudir d’una sessió de jazz. Tal com expliquen, “aquesta tempesta perfecta d’ingredients no és un accident fortuït: tot s’ha perfeccionat i refinat durant dècades de brindar alegria als músics amb qui toca i al públic per al qual toca.” Aposta segura, jazz de qualitat!

CLASSICS
Autor:
Scott Hamilton
Discogràfica:
Stunt Records
Preu:
15 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor