El dossier

Generació

El club infantil amb més socis del món, que ja supera els 1,5 milions, afronta nous reptes

INICIS
Va néixer el 1991 com a programa i el 2009 es va convertir en canal de televisió
PERSONATGES
La Nets, la Noti Press i en Petri van donar pas a l’actual família del Super3
FÓRMULA D’ÈXIT
“El llenguatge buscava connectar amb els nens i fugia del to paternalista”
FÓRMULA D’ÈXIT
“El llenguatge buscava connectar amb els nens i fugia del to paternalista”
CANVIS
La Festa dels Súpers estrena nou format després de vint-i-dos anys
CANVIS
La Festa dels Súpers estrena nou format després de vint-i-dos anys

Recordeu aquesta tornada?: “Tots som súpers, tots som grans. Siguem petits o gegants tots som tan originals, no en trobareu pas dos d’iguals.” I aquesta?: “Benvinguts al club, benvinguts, benvinguts, com aquest club no hi ha res, benvinguts al Super3.” O fins i tot aquesta; “Uh, oh! No tinc por! No tinc por de res, ser valenta és molt millor que tenir força.” Segur que n’heu taral·lejat alguna, i si és així vol dir que pertanyeu a la generació del Club Super3, el fenomen social infantil que més repercussió ha tingut al país en els darrers 27 anys. El programa va arribar a les pantalles l’11 de febrer del 1991, ideat per David Castillo i Lluís Arcarazo i com una proposta molt nova i atractiva que combinava les sèries de dibuixos animats amb gags de personatges creats expressament perquè els més menuts interactuessin i participessin en les activitats que se’ls plantejaven. Ha plogut molt des d’aquella data, i el Club Super3 s’ha hagut d’adaptar als nous temps, a les noves tecnologies i a un públic cada cop més exigent, però les dades no menteixen, i els són superfavorables: 1.535.825 persones pertanyen al club, perquè un cop se’n van fer socis ho seran per a tota la vida! D’aquests, 492.696 tenen de 0 a 14 anys, la forquilla d’edat en què poden gaudir de tots els avantatges que dona el carnet, que inclou la participació directa en concursos, descomptes, l’entrada gratuïta a més de 150 activitats i la felicitació personalitzada i un regal el dia de l’aniversari.

Fem, però, una mica d’història. La primera etapa la conduïen els enyorats Nets, Noti Press i en Petri, que combinava la recepció de faxs –ara un estri obsolet– des del seu propi uniforme groc amb un llenguatge molt particular que incloïa el prefix petri- a l’inici de cada paraula. Els personatges inicials van ser substituïts el 1999 per la Bibiana, en Jordi, en PetriKrust –que parlava amb sinònims–, en Lèmak i la Ruïnosa Gratandós, la perversa esbojarrada que volia destruir el club. En Krust i la Kès s’hi van incorporar els últims, el 2006, i van tancar l’etapa de l’antic Club Super3.

DEL TOMÀTIC AL BIRI BIRI

Paral·lelament als personatges de carn i ossos, l’univers súper incloïa éssers com en Tomàtic, un tomàquet que posava vídeos i feia entrevistes i que va arribar a tenir un programa propi; en MegaZero, el dolent clàssic en forma de virus informàtic, i en Top, en Buf i en Flash, tres petites i acolorides criatures. “Crec que una de les principals virtuts del Club Super3 des del seus inicis va ser el llenguatge amb què s’adreçava als infants, que buscava connectar-hi i fugia del to paternalista”, diu el director del Canal Super3 i cap de continguts infantils i juvenils de Televisió de Catalunya, Dani López.

A partir del 2006, el programa va canviar completament i va apostar per una família ben curiosa i estrafolària. La família del Super3 –formada per uns personatges nascuts com a dibuixos animats i convertits en persones reals– va començar a protagonitzar a partir de llavors les aventures que tenen com a espai central una casa on pot passar de tot. Aquí hi trobem en Flusky, l’Àlex, en Pau, la Pati Pla, en Roc, la Lila... contraposats com era d’esperar a personatges malvats com el Senyor Pla i en Rick, el seu ajudant. En aquest període, les anades i vingudes a la casa han estat constants, i les darreres incorporacions corresponen a dues germanes màgiques: la Nenúfar i la Matoll, el germà petit d’en Flusky, en Dan, i una cantant amb poca memòria, la Gal·la. “És cert que la família del Super3 fa molts anys que està en antena, però s’han sabut adaptar i tenen molt bona rebuda entre el nostre públic i estan vivint un moment molt dolç”, insisteix López.

L’aposta pels éssers que acompanyen els personatges humans continua vigent en aquesta darrera etapa, en què es donen a conèixer des d’una aranya anomenada Mildred, la millor amiga de la Lila, fins a un bonsai propietat d’en Pau que dona consells no sempre correctes i un bebè extraterrestre, en Biri Biri.

SÈRIES QUE VAN MARCAR

Un dels plats forts de la programació del Club Super3 han estat les sèries, una aposta ferma des del començament. Des del Dr. Slump fins a Bola de drac, passant pels Teletubbies, en Pingu, el setciències Doraemon, els incombustibles Tom i Jerry i els més actuals Ladybug; Salve, rei Julien, i Invzimals. “Hem tingut també molt en compte les produccions pròpies que pivoten sobre valors en positiu, com l’amistat, el respecte i el treball en equip i sobre actituds que cal potenciar, com els hàbits saludables i el compromís amb el medi ambient”, enumera el director del Club Super3. Una mà de contes, l’InfoK i Kukurota en són un exemple. Però és en aquest àmbit en què destaca el titella preferit dels més menuts, en Mic, convertit en tota una icona de la programació. Dani López reconeix, però, que el canal necessita nodrir-se de noves propostes, sobretot les que volen atraure un públic més juvenil. Les ofertes d’aquesta franja d’edat de cadenes en l’àmbit estatal –Clan, de RTVE; Boing i Canal Disney– acaparen actualment les preferències del públic. “Som conscients que tenim un estoc de sèries molt desgastat i que ens cal renovar”, explica López, que reflexiona que les retallades pressupostàries en la televisió catalana i una major dificultat a l’hora de competir per comprar continguts d’èxit davant les cadenes estatals “ho fan tot més complicat”.

En tot cas, segons fonts de la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), es preveu una inversió d’entre 2 i 4 milions d’euros per a la compra de productes nous de cara a l’any vinent. “I no podem oblidar les noves plataformes que han capgirat el consum audiovisual entre el públic més jove”, assegura. López defensa que bona part de la clau de l’èxit del Club Super3 durant aquests prop de trenta anys cal buscar-la en “el compromís que com a servei públic té el canal amb els seus espectadors”. “Les famílies tenen la seguretat que els seus fills veuran els continguts que els pertoca per edat, perquè els garantim tant la qualitat com, sobretot, la confiança”, explica, i afegeix: “Aquest component de proximitat, de saber rectificar si hi ha hagut errades i d’arribar arreu del territori han estat pautes que ens han marcat des del començament.”

Un compromís i una complicitat amb els socis que s’ha anat traslladant de pares a fills amb els anys. L’experiència de pertànyer al Club Super3 forma part de la motxilla de records emotius de la infantesa de milers d’infants que han crescut amb les cançons i els personatges del canal. És el cas de la Júlia Gòdia, nascuda a Alcarràs i que ara té 21 anys. Ella va ser la súper número 1 milió. “Tenia 9 anys i feia temps que ho demanava a la mare, però no va ser fins que va néixer el meu germà petit que ens vam fer el carnet”, recorda, i afegeix que quan la van trucar anunciant que era l’afortunada no s’ho podia creure. “És un record molt bonic, perquè em van convidar a la casa dels súpers i vaig poder participar en un episodi d’El món dels súpers”, manté, i destaca que tant la Festa dels Súpers com els episodis de la sèrie Doraemon van ser molt presents quan era petita.

MÉS ENLLÀ DEL CANAL

Al voltant del Club Super3 s’ha anat teixint tot un univers d’activitats com la Superbiblioteca i la revista Súpers, de les quals, sense cap mena de dubte, la Festa dels Súpers, n’és la cirereta del pastís. Va néixer el 1996 i a excepció del 2006, que no es va celebrar, ha estat cita obligada durant un cap de setmana d’octubre a l’Estadi Olímpic de Montjuïc.

Aquest any, però, s’imposa un canvi de format radical. Desapareixen les activitats exteriors al recinte a canvi d’un espectacle de dues hores de durada al Palau Sant Jordi, que se celebra el 27 d’octubre. “La Festa dels Súpers viatjarà per primer cop a diferents escenaris del territori amb voluntat descentralitzadora, d’arribar a més gent i després de Barcelona la propera cita és al Tarraco Arena Plaça de Tarragona, el 17 de novembre”, comenta el director del canal, que avança que ja s’està treballant en altres escenaris i que afegeix que “després d’un format d’èxit contrastat hi havia ganes d’innovar”.

TERESA MÁRQUEZ

mtmarquez@lrp.cat

tv3

Connectem (2013)

Ambientat en l’espai, hi ha cançons com Ara o mai i Inventem.

Arkandú (2015)

Amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

Tots som súpers (2016)

Doble CD recopilatori amb motiu dels 25 anys.

Tenim el poder (2017)

Hi col·laboren tots els membres de la família del Super3.

Cronologia musical recent

El músic Marc Parrot ha estat l’artífex de l’èxit discogràfic del Club Super3.

Benvinguts al Club (2007)

La cançó que va donar nom a l’àlbum la cantaven en Roc i la Lila. Va ser disc d’or el 2008.

Anem a veure món (2009)

La Pati Pla i en Roc hi posaven la veu. El millor dels estius i Fem un salt van ser de les cançons més populars.

Uh! Oh! No Tinc Por! (2011)

Hi apareixen, entre d’altres, Alguna cosa més i El meu destí.

Connectem (2013)

Ambientat en l’espai, hi ha cançons com Ara o mai i Inventem.

Arkandú (2015)

Amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

Tots som súpers (2016)

Doble CD recopilatori amb motiu dels 25 anys.

Tenim el poder (2017)

Hi col·laboren tots els membres de la família del Super3.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor