El dossier

Generació

El club infantil amb més socis del món, que ja supera els 1,5 milions, afronta nous reptes

INICIS
Va néixer el 1991 com a programa i el 2009 es va convertir en canal de televisió
PERSONATGES
La Nets, la Noti Press i en Petri van donar pas a l’actual família del Super3
FÓRMULA D’ÈXIT
“El llenguatge buscava connectar amb els nens i fugia del to paternalista”
FÓRMULA D’ÈXIT
“El llenguatge buscava connectar amb els nens i fugia del to paternalista”
CANVIS
La Festa dels Súpers estrena nou format després de vint-i-dos anys
CANVIS
La Festa dels Súpers estrena nou format després de vint-i-dos anys

Recor­deu aquesta tor­nada?: “Tots som súpers, tots som grans. Siguem petits o gegants tots som tan ori­gi­nals, no en tro­ba­reu pas dos d’iguals.” I aquesta?: “Ben­vin­guts al club, ben­vin­guts, ben­vin­guts, com aquest club no hi ha res, ben­vin­guts al Super3.” O fins i tot aquesta; “Uh, oh! No tinc por! No tinc por de res, ser valenta és molt millor que tenir força.” Segur que n’heu taral·lejat alguna, i si és així vol dir que per­ta­nyeu a la gene­ració del Club Super3, el feno­men social infan­til que més reper­cussió ha tin­gut al país en els dar­rers 27 anys. El pro­grama va arri­bar a les pan­ta­lles l’11 de febrer del 1991, ideat per David Cas­ti­llo i Lluís Arca­razo i com una pro­posta molt nova i atrac­tiva que com­bi­nava les sèries de dibui­xos ani­mats amb gags de per­so­nat­ges cre­ats expres­sa­ment perquè els més menuts interac­tu­es­sin i par­ti­ci­pes­sin en les acti­vi­tats que se’ls plan­te­ja­ven. Ha plo­gut molt des d’aque­lla data, i el Club Super3 s’ha hagut d’adap­tar als nous temps, a les noves tec­no­lo­gies i a un públic cada cop més exi­gent, però les dades no men­tei­xen, i els són super­fa­vo­ra­bles: 1.535.825 per­so­nes per­ta­nyen al club, perquè un cop se’n van fer socis ho seran per a tota la vida! D’aquests, 492.696 tenen de 0 a 14 anys, la for­qui­lla d’edat en què poden gau­dir de tots els avan­tat­ges que dona el car­net, que inclou la par­ti­ci­pació directa en con­cur­sos, des­comp­tes, l’entrada gratuïta a més de 150 acti­vi­tats i la feli­ci­tació per­so­na­lit­zada i un regal el dia de l’ani­ver­sari.

Fem, però, una mica d’història. La pri­mera etapa la conduïen els enyo­rats Nets, Noti Press i en Petri, que com­bi­nava la recepció de faxs –ara un estri obso­let– des del seu propi uni­forme groc amb un llen­guatge molt par­ti­cu­lar que incloïa el pre­fix petri- a l’inici de cada paraula. Els per­so­nat­ges ini­ci­als van ser subs­tituïts el 1999 per la Bibi­ana, en Jordi, en PetriK­rust –que par­lava amb sinònims–, en Lèmak i la Ruïnosa Gra­tandós, la per­versa esbo­jar­rada que volia des­truir el club. En Krust i la Kès s’hi van incor­po­rar els últims, el 2006, i van tan­car l’etapa de l’antic Club Super3.

DEL TOMÀTIC AL BIRI BIRI

Paral·lela­ment als per­so­nat­ges de carn i ossos, l’uni­vers súper incloïa éssers com en Tomàtic, un tomàquet que posava vídeos i feia entre­vis­tes i que va arri­bar a tenir un pro­grama propi; en Mega­Zero, el dolent clàssic en forma de virus informàtic, i en Top, en Buf i en Flash, tres peti­tes i aco­lo­ri­des cri­a­tu­res. “Crec que una de les prin­ci­pals vir­tuts del Club Super3 des del seus ini­cis va ser el llen­guatge amb què s’adreçava als infants, que bus­cava con­nec­tar-hi i fugia del to pater­na­lista”, diu el direc­tor del Canal Super3 i cap de con­tin­guts infan­tils i juve­nils de Tele­visió de Cata­lu­nya, Dani López.

A par­tir del 2006, el pro­grama va can­viar com­ple­ta­ment i va apos­tar per una família ben curi­osa i estra­folària. La família del Super3 –for­mada per uns per­so­nat­ges nas­cuts com a dibui­xos ani­mats i con­ver­tits en per­so­nes reals– va començar a pro­ta­go­nit­zar a par­tir de lla­vors les aven­tu­res que tenen com a espai cen­tral una casa on pot pas­sar de tot. Aquí hi tro­bem en Flusky, l’Àlex, en Pau, la Pati Pla, en Roc, la Lila... con­tra­po­sats com era d’espe­rar a per­so­nat­ges mal­vats com el Senyor Pla i en Rick, el seu aju­dant. En aquest període, les ana­des i vin­gu­des a la casa han estat cons­tants, i les dar­re­res incor­po­ra­ci­ons cor­res­po­nen a dues ger­ma­nes màgiques: la Nenúfar i la Matoll, el germà petit d’en Flusky, en Dan, i una can­tant amb poca memòria, la Gal·la. “És cert que la família del Super3 fa molts anys que està en antena, però s’han sabut adap­tar i tenen molt bona rebuda entre el nos­tre públic i estan vivint un moment molt dolç”, insis­teix López.

L’aposta pels éssers que acom­pa­nyen els per­so­nat­ges humans con­ti­nua vigent en aquesta dar­rera etapa, en què es donen a conèixer des d’una ara­nya ano­me­nada Mil­dred, la millor amiga de la Lila, fins a un bon­sai pro­pi­e­tat d’en Pau que dona con­sells no sem­pre cor­rec­tes i un bebè extra­ter­res­tre, en Biri Biri.

SÈRIES QUE VAN MAR­CAR

Un dels plats forts de la pro­gra­mació del Club Super3 han estat les sèries, una aposta ferma des del començament. Des del Dr. Slump fins a Bola de drac, pas­sant pels Tele­tub­bies, en Pingu, el setciències Dora­e­mon, els incom­bus­ti­bles Tom i Jerry i els més actu­als Lady­bug; Salve, rei Julien, i Inv­zi­mals. “Hem tin­gut també molt en compte les pro­duc­ci­ons pròpies que pivo­ten sobre valors en posi­tiu, com l’amis­tat, el res­pecte i el tre­ball en equip i sobre acti­tuds que cal poten­ciar, com els hàbits salu­da­bles i el com­promís amb el medi ambi­ent”, enu­mera el direc­tor del Club Super3. Una mà de con­tes, l’InfoK i Kuku­rota en són un exem­ple. Però és en aquest àmbit en què des­taca el tite­lla pre­fe­rit dels més menuts, en Mic, con­ver­tit en tota una icona de la pro­gra­mació. Dani López reco­neix, però, que el canal neces­sita nodrir-se de noves pro­pos­tes, sobre­tot les que volen atraure un públic més juve­nil. Les ofer­tes d’aquesta franja d’edat de cade­nes en l’àmbit esta­tal –Clan, de RTVE; Boing i Canal Dis­ney– aca­pa­ren actu­al­ment les pre­ferències del públic. “Som cons­ci­ents que tenim un estoc de sèries molt des­gas­tat i que ens cal reno­var”, explica López, que refle­xi­ona que les reta­lla­des pres­su­postàries en la tele­visió cata­lana i una major difi­cul­tat a l’hora de com­pe­tir per com­prar con­tin­guts d’èxit davant les cade­nes esta­tals “ho fan tot més com­pli­cat”.

En tot cas, segons fonts de la direcció de la Cor­po­ració Cata­lana de Mit­jans Audi­o­vi­su­als (CCMA), es pre­veu una inversió d’entre 2 i 4 mili­ons d’euros per a la com­pra de pro­duc­tes nous de cara a l’any vinent. “I no podem obli­dar les noves pla­ta­for­mes que han cap­gi­rat el con­sum audi­o­vi­sual entre el públic més jove”, asse­gura. López defensa que bona part de la clau de l’èxit del Club Super3 durant aquests prop de trenta anys cal bus­car-la en “el com­promís que com a ser­vei públic té el canal amb els seus espec­ta­dors”. “Les famílies tenen la segu­re­tat que els seus fills veu­ran els con­tin­guts que els per­toca per edat, perquè els garan­tim tant la qua­li­tat com, sobre­tot, la con­fiança”, explica, i afe­geix: “Aquest com­po­nent de pro­xi­mi­tat, de saber rec­ti­fi­car si hi ha hagut erra­des i d’arri­bar arreu del ter­ri­tori han estat pau­tes que ens han mar­cat des del començament.”

Un com­promís i una com­pli­ci­tat amb els socis que s’ha anat tras­lla­dant de pares a fills amb els anys. L’experiència de pertànyer al Club Super3 forma part de la mot­xi­lla de records emo­tius de la infan­tesa de milers d’infants que han cres­cut amb les cançons i els per­so­nat­ges del canal. És el cas de la Júlia Gòdia, nas­cuda a Alcarràs i que ara té 21 anys. Ella va ser la súper número 1 milió. “Tenia 9 anys i feia temps que ho dema­nava a la mare, però no va ser fins que va néixer el meu germà petit que ens vam fer el car­net”, recorda, i afe­geix que quan la van tru­car anun­ci­ant que era l’afor­tu­nada no s’ho podia creure. “És un record molt bonic, perquè em van con­vi­dar a la casa dels súpers i vaig poder par­ti­ci­par en un epi­sodi d’El món dels súpers”, manté, i des­taca que tant la Festa dels Súpers com els epi­so­dis de la sèrie Dora­e­mon van ser molt pre­sents quan era petita.

MÉS ENLLÀ DEL CANAL

Al vol­tant del Club Super3 s’ha anat tei­xint tot un uni­vers d’acti­vi­tats com la Super­bi­bli­o­teca i la revista Súpers, de les quals, sense cap mena de dubte, la Festa dels Súpers, n’és la cire­reta del pastís. Va néixer el 1996 i a excepció del 2006, que no es va cele­brar, ha estat cita obli­gada durant un cap de set­mana d’octu­bre a l’Estadi Olímpic de Montjuïc.

Aquest any, però, s’imposa un canvi de for­mat radi­cal. Des­a­pa­rei­xen les acti­vi­tats exte­ri­ors al recinte a canvi d’un espec­ta­cle de dues hores de durada al Palau Sant Jordi, que se cele­bra el 27 d’octu­bre. “La Festa dels Súpers viat­jarà per pri­mer cop a dife­rents esce­na­ris del ter­ri­tori amb volun­tat des­cen­tra­lit­za­dora, d’arri­bar a més gent i després de Bar­ce­lona la pro­pera cita és al Tar­raco Arena Plaça de Tar­ra­gona, el 17 de novem­bre”, comenta el direc­tor del canal, que avança que ja s’està tre­ba­llant en altres esce­na­ris i que afe­geix que “després d’un for­mat d’èxit con­tras­tat hi havia ganes d’inno­var”.

TERESA MÁRQUEZ

mtmar­quez@​lrp.​cat

tv3

Con­nec­tem (2013)

Ambi­en­tat en l’espai, hi ha cançons com Ara o mai i Inven­tem.

Arkandú (2015)

Amb l’Orques­tra Simfònica de Bar­ce­lona i Naci­o­nal de Cata­lu­nya (OBC).

Tots som súpers (2016)

Doble CD reco­pi­la­tori amb motiu dels 25 anys.

Tenim el poder (2017)

Hi col·labo­ren tots els mem­bres de la família del Super3.

Cronologia musical recent

El músic Marc Parrot ha estat l’artífex de l’èxit discogràfic del Club Super3.

Benvinguts al Club (2007)

La cançó que va donar nom a l’àlbum la cantaven en Roc i la Lila. Va ser disc d’or el 2008.

Anem a veure món (2009)

La Pati Pla i en Roc hi posaven la veu. El millor dels estius i Fem un salt van ser de les cançons més populars.

Uh! Oh! No Tinc Por! (2011)

Hi apareixen, entre d’altres, Alguna cosa més i El meu destí.

Connectem (2013)

Ambientat en l’espai, hi ha cançons com Ara o mai i Inventem.

Arkandú (2015)

Amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

Tots som súpers (2016)

Doble CD recopilatori amb motiu dels 25 anys.

Tenim el poder (2017)

Hi col·laboren tots els membres de la família del Super3.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.