El dossier

El comerç canvia de paradigma

Les compres per internet ja representen el 12% de la facturació del comerç mundial, estimulades perquè la majoria de la població ja té accés a les aplicacions dels telèfons intel·ligents

CONNECTIVITAT
CONNECTIVITAT
“L’any 2009 accedien a internet amb dispositius mòbils el 0,7% dels usuaris del món; ara s’hi connecten més del 59%”

A finals del segle XIX, Aaron Mont­go­mery Ward, que tenia uns grans magat­zems a Chi­cago, va idear el pri­mer catàleg de venda de pro­duc­tes per cor­reu postal amb l’objec­tiu que els seus pro­duc­tes pogues­sin arri­bar al màxim de públic pos­si­ble, més enllà dels cli­ents de pro­xi­mi­tat. En els anys sei­xanta del segle XX, la marca d’automòbils Ford va intro­duir el telemàrque­ting. A prin­ci­pis dels anys setanta, van aparèixer els pri­mers ordi­na­dors que inter­can­vi­a­ven dades, com ordres de com­pra i fac­tu­res, i es va ins­tau­rar la tele­venda, venda directa a través de la tele­visió. En els anys noranta, amb l’apa­rició d’inter­net, van sor­tir les pri­me­res boti­gues en línia, que introduïen un nou con­cepte: la venda a través de mit­jans electrònics, que s’ha dis­pa­rat en el segle XXI amb les apli­ca­ci­ons per a telèfons mòbils intel·ligents.

Com afecta això el comerç tra­di­ci­o­nal? L’any 2015, la par­ti­ci­pació del comerç electrònic dins del comerç mino­rista mun­dial era d’un 7,4%, el 2018 ja vore­java el 12%, i la pre­visió és que aquest any arribi al 13,7% –amb unes ven­des d’1,28 bili­ons de dòlars– i el 2021, al 17,5%. Una de les prin­ci­pals raons que expli­quen l’auge del comerç electrònic té a veure amb el cada vegada major accés a la tec­no­lo­gia a tot el món: el nom­bre d’usu­a­ris que es con­nec­tava a inter­net a través dels seus dis­po­si­tius mòbils era del 0,7% l’any 2009 i ara ja supera el 52%.

Entre els proveïdors, des­ta­quen la nord-ame­ri­cana Ama­zon, que l’any pas­sat va fac­tu­rar prop de 203.000 mili­ons de dòlars (un 31% més que el 2017), amb 8.800 mili­ons de bene­fi­cis, i el grup xinès Ali­babá, amb 48.870 mili­ons de fac­tu­ració i 1.073 mili­ons de bene­fici (el tri­ple que l’any ante­rior). Ama­zon també ven pro­duc­tes pro­pis, i està sent inves­ti­gada per les auto­ri­tats de la com­petència dels Estats Units i la Unió Euro­pea, que sos­pi­ten que apro­fita les dades de les empre­ses que uti­lit­zen la seva pla­ta­forma per copiar-los i fer ofer­tes de ver­si­ons més bara­tes.

El comerç electrònic està con­so­li­dat a l’Estat espa­nyol, on gai­rebé ja no hi ha bar­re­res gene­ra­ci­o­nals o de gènere: homes i dones com­pren per igual a inter­net, i l’edat dels com­pra­dors va dels 16 als 70 anys. Segons les dades de la Comisión Naci­o­nal de los Mer­ca­dos y la Com­pe­ten­cia, el 2018 aquest tipus de comerç va fac­tu­rar gai­rebé 40.000 mili­ons d’euros, un 29% més que l’any ante­rior, amb gai­rebé 700 mili­ons de transac­ci­ons en com­pres per inter­net. Un 52% dels cata­lans van com­prar alguna cosa per inter­net. Per sec­tors, les agències de viat­ges és on es con­cen­tra la part més gran, amb l’11,5% de la fac­tu­ració total. A con­ti­nu­ació se situen les aerolínies, amb el 8,6%, i la moda, amb un 6,8%. La diferència entre les com­pres a l’exte­rior i les del mer­cat intern genera un dèficit comer­cial de 3.726 mili­ons d’euros a l’Estat. En aquest sen­tit, el 95% de les com­pres que es fan en altres mer­cats són en països de la UE, men­tre que el 2% es fan als EUA.

Pel que fa a empre­ses, el rànquing TOP 300 eCom­merce del saló eShow situa Ama­zon com el líder a l’Estat espa­nyol, amb una fac­tu­ració de 4.530 mili­ons d’euros l’any pas­sat, però les distàncies amb Ali­Expréss (del grup Ali Babá) i El Corte Inglés són mínimes: 1.363 i 1.192 mili­ons, res­pec­ti­va­ment.

El 2018 va ser l’any de l’efood, tant en els lliu­ra­ments a domi­cili –les pla­ta­for­mes van créixer un 4%– com en les coman­des a super­mer­cats, en què les cade­nes Car­re­four, Dia, Alcampo, Mer­ca­dona i Eroski ocu­pen els pri­mers llocs del rànquing esta­tal.

El comerç tra­di­ci­o­nal no té més remei que apun­tar-se a inter­net com un altre canal de com­pra, però al petit li costa incor­po­rar-lo, segons els estu­dis de l’Obser­va­tori de PIMEC­Co­merç sobre venda digi­tal, que asse­nya­len que només el 32,27% dels comerços cata­lans van uti­lit­zar algun tipus de canal de venda digi­tal durant la cam­pa­nya de Nadal 2017/18.

Els par­ti­da­ris del comerç físic no tenen clar això de com­prar sense poder tocar el pro­ducte, i alguna raó deuen tenir quan Ama­zon ha introduït el con­cepte de “botiga efímera”, que obre durant uns quants dies perquè el con­su­mi­dor tin­gui con­tacte físic amb el que habi­tu­al­ment ha de com­prar refi­ant-se del que veu en una pan­ta­lla. Això sí, aques­tes boti­gues només fan d’apa­ra­dor, i la transacció s’ha de fer per inter­net. Sap que hi ha molts con­su­mi­dors afi­ci­o­nats al show­ro­o­ming, la pràctica d’exa­mi­nar els pro­duc­tes en un esta­bli­ment físic i bus­car-los després a inter­net. Aquest feno­men tra­di­ci­o­nal­ment s’havia limi­tat a equips d’electrònica, en què es podien tro­bar diferències de preus interes­sants, però ha pas­sat al sec­tor de la moda, en què els preus no oscil·len tant. Un estudi de Vende Privée asse­nyala que el 31% dels espa­nyols adme­ten que l’uti­lit­zen per com­prar moda i com­ple­ments. Una de cada qua­tre per­so­nes es fa una llista del que vol con­tro­lar a la botiga física per després com­prar-ho en línia i no des­viar-se dels seus plans.

JOAN POYANO

jpoyano@​lrp.​cat

.

COMPRES CATALANES

El comerç electrònic va generar l’any passat uns 53 milions de compres en línia a Catalunya, fet que va generar 39 milions de desplaçaments per portar els productes als llocs pactats amb els clients. Aquest és l’escenari que descriu l’estudi encarregat per la Generalitat Comerç en línia i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible de Catalunya, que preveu per a aquest any un 21% d’increment en el nombre de transaccions. El 73% de les compres es lliuren a domicili, el 12% a l’oficina i el 15% en punts físics de proximitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor