El dossier

Més oferta, més valors, més públic

En la propera dècada hauríem de veure com es democratitza l’accés a la cultura i com es van configurant espais innovadors i continguts culturals mentre també van creixent noves propostes d’oci

Crida l’atenció que dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 no n’hi hagi cap d’específic per a l’àmbit de la cultura. Les crítiques per aquesta mancança s’han afegit a les que consideren que l’Agenda no deixa de ser una utopia escrita amb bones paraules però poques ganes de fer-la efectiva (els mateixos països que signen els compromisos envers una societat més pacífica són els que continuen fabricant i venent armes, per exemple).

En qualsevol cas, des de la Unesco s’insisteix que la Cultura, així en majúscules, és un eix transversal de tots els canvis que han de venir i que sí que apareix en algunes de les fites previstes quan es parla de diversitat cultural i desenvolupament sostenible, creativitat i innovació, turisme cultural i preservació del patrimoni. Ara bé, si l’estat del benestar està en risc, també ho està la cultura?

llibres digitals

“La cultura és un dret de tothom, no es tracta d’haver de decidir entre pa, salut i cultura. Hem de poder tenir accés a tot. Dit això, la cultura no està en perill, el que podria entrar en crisi són alguns models culturals, però la cultura entesa com allò que acompanya el desenvolupament de les societats no està en crisi”, explica el director de l’Institut Català d’Empreses Culturals, Miquel Curanta.

La tecnologia i la digitalització ja estan canviant les coses. Les estadístiques indiquen que a l’Estat espanyol de cada quatre llibres que es llegeixen, un és electrònic, i les vendes i consultes en format digital no paren d’augmentar, mentre que les visites presencials a les biblioteques van a la baixa. S’acabaran els llibres en paper? “Encara queda molta gent a qui li agrada tenir un llibre en format físic, tocar-lo i olorar-lo. Però també hi havia molta gent a qui li agradava tenir CD i discos de vinil, i ara només es troben en mercats de col·leccionista. Espero que els llibres en paper no s’acabin, però és veritat que a llarg termini es podrien acabar transformant. No sé què passarà quan els adolescents d’ara siguin grans. Probablement ja no buscaran paper o probablement algú trobarà la manera de donar valor al paper més enllà de la simple lectura. Si algú és capaç de transformar el llibre en un objecte preuat, potser aconseguirà sobreviure”, diu Curanta.

accessibilitat

Al marge de quin tipus de continguts o experiències poden anar apareixent, un dels dubtes que planteja el futur és si es podrà fomentar l’accés a la cultura, ara que ja es parla de pobresa cultural. “L’accés a la cultura com a concepte ampli és universal per a tothom. Tothom pot accedir a veure un concert de manera gratuïta a través de Youtube, una altra cosa és pagar els 40, 60 o 200 euros que pugui costar l’entrada per veure el concert en directe. Són conceptes diferents: una cosa és l’accessibilitat i una altra és l’accés a la cultura. D’altra banda, crec que tots plegats ens equivoquem si centrem el dret a l’accessibilitat a la cultura en el factor preu”, indica Curanta.

Segons el director de l’ICEC, és un error pretendre que la cultura sigui gratuïta o molt barata perquè hi pugui accedir tothom. “Jo hi estaria d’acord sempre que es pugui garantir que els creadors tinguin la retribució que consideren justa per la seva obra, i que sigui la societat la que determini si interessa o no accedir-hi a aquest preu”, concreta. “El que no té preu –insisteix– no té valor. Fer front a la pobresa cultural no depèn tant de reduir preus i d’oferir descomptes, cosa que ja s’ha fet en els últims anys i que està estandarditzada, com d’educar en el valor de la cultura. Algú que destini 700 euros a un telèfon intel·ligent i que després digui que no vol anar al teatre perquè és car el que està revelant no és un problema de preu, sinó de prioritats.”

Evidentment, la relació entre cultura i mercat dona per a molts matisos. “En lloc de preguntar-nos com la cultura s’hauria d’inserir millor en l’economia, convindria preguntar-nos en quina economia encaixaria millor la cultura”, diu l’activista cultural Jordi Oliveras en un article sobre economia social i solidària publicat en un estudi del Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA).

Aquest estudi –Estat de la cultura i de les arts, editat a finals del 2018– recull dades sobre l’infrafinançament cultural a Catalunya (el 2% dels pressupostos del govern) i reconeix que les demandes de més ajut i suport al sector són justificades. Al mateix temps, però, també recorda que caldrà “democratitzar” la cultura perquè si no es crea demanda, ni es promouen espais de participació, l’acció cultural queda “segrestada” per un grup reduït de població. “La democratització cerca incrementar el nombre de practicants –molt reduït a Catalunya–, augmentar els públics i atreure vers l’art aquella població –una mitjana d’un 50 %– que no viu la cultura de manera habitual”, diu l’informe.

capacitat pressupostària

Ara bé, apropar la cultura als ciutadans i difondre els seus valors requereix esforços pressupostaris i imaginatius. “Aquesta és una tasca molt complicada, perquè estem vivint una època en què són molts els valors per inculcar a la societat: el tema del medi ambient, la paritat de gènere... I hem d’explicar que el desenvolupament personal o intel·lectual de les persones és tant o més important. En certa manera, estem competint amb tot un altre ventall de conceptes, i les administracions hem de generar continguts, generar relat i fer-los accessibles”, insisteix Curanta.

I al final, és més que evident que són els recursos econòmics els que permeten fer polítiques culturals. “Els governs tenim l’obligació de generar o facilitar que es generin continguts culturals que el mercat no admet, o que el mercat per si mateix no pot absorbir. Què seria del nostre cinema si l’administració no hi aboqués recursos? Si ho fiéssim tot només al mercat, no tindríem cinema en català... i el nostre cinema és al mateix temps la garantia de preservació del nostre relat, en aquest cas en format audiovisual”, afirma el responsable de l’ICEC.

CINEMA I CATALÀ

Parlant de cinema, també és evident que el model tradicional de distribució a les sales està canviant ràpidament amb les plataformes digitals. “Seguim volent fer cinema, i el mercat s’entesta a fer-nos veure un altre tipus de continguts. Seguim volent exhibir a les sales, i el mercat s’entesta a voler-nos fer veure aquests continguts en micropantalles”, assegura Curanta, mentre recorda que per poder incidir en els criteris amb els quals es fa una pel·lícula –per exemple els criteris lingüístics– es necessiten projectes econòmics molt forts. I el fet que al marge dels ajuts de la Generalitat s’hagin de buscar fons europeus o la participació de grups mediàtics (Mediaset, Atresmedia, RTVE...) implica que el productor no sempre està en condicions de decidir. Això explicaria per què el percentatge de films produïts amb el català com a llengua original ha baixat significativament des del 2013. Aquell any eren un terç (25 de 75), però el 2018 ja van suposar només el 22% (18 de 80). És a dir, la llengua dels continguts audiovisuals la decideixen els productors en funció del mercat, i el mercat consumeix sobretot en castellà. Es trencarà aquesta dinàmica en la pròxima dècada?

Potser ho veurem en l’univers de les sèries, que es regeixen per criteris estrictament de mercat. Les plataformes compren la producció d’un projecte, i quan aquest es du a terme els creadors deixen de tenir veu i vot. “L’opció de les sèries de les plataformes va molt bé perquè muscula molt la nostra indústria audiovisual, però si volem tenir força per poder introduir criteris com els lingüístics en una sèrie d’aquestes hem d’armar projectes molt potents”, insisteix Miquel Curanta. Així, des de l’ICEC s’està treballant perquè en els propers anys es pugui mantenir la cinematografia catalana en el sentit clàssic del terme, però al mateix temps també es puguin desenvolupar projectes de sèries pensats per anar en aquestes plataformes.

SÈRIES

“Tenim ajudes per fer desenvolupament de pel·lícules –la fase prèvia a la producció, tot allò que es fa abans de començar a rodar– i ara les volem articular també per a sèries d’alt recorregut comercial. Es tracta de presentar projectes que siguin sòlids, ambiciosos, i de poder dir a les plataformes que, tot i ser en català, tenen l’èxit garantit perquè estan molt ben treballats”, afegeix el director de l’ICEC. De fet, un dels objectius d’aquest organisme per als pròxims anys és aconseguir portar operadores a Catalunya. Algunes ja hi han treballat en diferents rodatges, però ara es tractaria que tinguessin una seu aquí i coneguessin millor la realitat del país. “Des d’aquesta proximitat seria més fàcil aconseguir una interlocució més directa. Hem tingut un motor audiovisual molt potent durant molts anys, que ha estat la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Encara és un motor, tot i estar una mica gripat per la falta de recursos. Però en el segle XXI ja no podem tenir-ne només un i treballem per tenir-ne més”, assegura.

fidelitzar el públic

Per aconseguir fidelitzar el públic cultural es desenvoluparan noves estratègies que encara no coneixem, però el més important continuarà sent l’interès que aixequin els continguts. “Hi haurà noves fórmules, segur. Hi han de ser perquè, en aquests moments i en termes de consum, la cultura ja no competeix amb si mateixa. Un espectacle de teatre no competeix amb l’espectacle del teatre del costat. Està competint amb el del costat, amb el partit del Barça, amb les compres, amb el gintònic de les set del vespre amb els amics... Està competint amb qualsevol forma d’oci o lúdica. Per tant, la fidelització del públic depèn de diferenciar i posar en valor la cultura per si mateixa, des d’una perspectiva lúdica, intel·lectual, humanística...”, insisteix.

I això implica desenvolupar i aconseguir nous públics, ja sigui amb tècniques estrictament de màrqueting o amb una visió més oberta i inclusiva, en què les administracions tinguin un paper destacat. Segons Curanta, això es pot fer de moltes maneres. “Es tracta de vetllar perquè els teatres de les ciutats i dels pobles siguin accessibles a persones amb problemes de mobilitat, o a persones amb problemes d’exclusió social, o de dur a terme estratègies per acostar la cultura a col·lectius que no hi estan tradicionalment vinculats, com ara el món l’esport. Són només dos exemples, hi ha moltes visions, moltes mirades... Cal conscienciar sobre el valor del teatre, de l’art, de la música... Promoure les experiències audiovisuals en una escola també és creació de públics... Hi ha moltes visions que inclouen el concepte de fidelització. Ja hi ha noves fórmules respecte a fa cinc anys, i d’aquí a deu anys segur que n’hi haurà de noves completament diferents”, afirma.

l’art i els museus

En l’àmbit internacional, alguns experts asseguren que la propera dècada serà la dels museus. Ajudaran a crear cohesió social i ja no seran només espais on s’exposen i es conserven objectes, sinó que cada cop més oferiran experiències que inspirin i estimulin la curiositat, l’esperit crític, l’aprenentatge i l’oci. Les noves tecnologies faran accessibles les obres d’art no només en format físic, sinó també digital. “És probable que en algun moment l’exhibició d’art canviï d’una manera dràstica. Ara ja podem veure exposicions de clàssics de l’art universal en format interactiu i amb la capacitat de manipular-lo. Jo he estat dins d’un quadre de Van Gogh, i després de veure’l l’he manipulat i l’he creat. Això pel que fa a l’art plàstic, però ja hi ha creadors que treballen només en l’entorn digital... Per tant, no sé si aquesta serà la dècada dels museus, és possible que sigui una dècada prolífica per al sector de l’art, en un sentit molt ampli i que ara és incipient”, assegura Curanta, que insisteix que només estem veient una punta petita de l’iceberg.

NOVES EXPERIÈNCIES

Cinema personalitzat i que es complementi amb altres ofertes d’oci; tot tipus d’activitats esportives per participar o bé en primera persona o bé com a públic; espais comuns a les ciutats i fins i tot localitzats als edificis de pisos per dur a terme activitats d’oci compartides; noves experiències gastronòmiques basades en consum sostenible; redescobriment del propi patrimoni cultural... Tot això segurament ho anirem veient en els propers anys. Veurem també si, tal com defensa la Unesco, tot plegat ajudarà al desenvolupament sostenible. “La cultura –segons aquest organisme– és tot allò que constitueix la nostra identitat. Fer de la cultura un element central de les polítiques de desenvolupament és l’únic mitjà de garantir que aquestes se centrin en l’ésser humà i siguin inclusives i equitatives.”

icasellas@lrp.cat

.

El futur de la premsa

IRENE CASELLAS

La dècada que hem tancat ha estat la de les fake news, les notícies falses i manipulades difoses per mitjans de comunicació per condicionar l’opinió pública en funció dels seus propis interessos. Això ha restat credibilitat al món del periodisme en general, i en països com els Estats Units s’estan plantejant mesures perquè les audiències puguin conèixer la fiabilitat de les informacions que reben. Ja hi ha qui parla d’una mena de segells de garantia informativa, però la pregunta continua sent la mateixa: qui els controlarà? En una època en què la informació viatja tan ràpid i els grans diaris es deuen als seu amos –les portades pagades per Endesa amb motiu de la COP25 que apareixen a la foto en són un exemple–, les noves eines tecnològiques podrien ajudar a fer possible, per exemple, que fos un programa d’intel·ligència artificial qui validés com s’ha filtrat la informació i si les fonts que s’han utilitzat estan prou contrastades.

Turisme cultural

IRENE CASELLAS

Amb una societat conscienciada que els viatges turístics de baix cost no són gens sostenibles, és molt probable que continuï a l’alça el turisme cultural, que no necessàriament ha de ser un turisme de llarga distància. La Unesco ha calculat que arreu del món, en les dues últimes dècades, el nombre de museus ha passat de 22.000 a prop de 55.000. A més, el turisme cultural ja representa el 40% dels ingressos turístics mundials. Segons aquest organisme, una bona administració del patrimoni cultural atrau inversions turístiques duradores i sostenibles, fa participar les comunitats locals i contribueix a preservar els espai culturals vulnerables a la degradació. Per tant, impulsar el turisme cultural serà bàsic en la pròxima dècada, i no només per visitar museus o patrimoni físic: les economies de molts territoris també es beneficien del seu patrimoni immaterial, ja sigui en forma d’artesania, música, dansa, teatre, arts visuals i gastronomia, per exemple.

Què passarà amb el català?

IRENE CASELLAS

El debat està servit i té molt a veure amb el que passi amb el futur de Catalunya com a país. No sembla raonable dir que el català estigui en perill si hi ha uns 10 milions de persones que el parlen. A la pràctica, però, la llengua catalana ha de fer front a un problema molt greu: el descens del nombre de persones que l’utilitzen amb normalitat. Segons les últimes estadístiques, el 2003 l’ús social del català era molt més alt que el 2018: hi havia un 46% de la població que el feia servir com a llengua habitual, mentre que el 2018 només era el 36,1%. Per això seran molt importants totes les iniciatives que es facin per impulsar l’ús de la llengua, especialment per aconseguir que aquells que no tenen el català com a primera llengua n’incrementin l’ús i el passin també a les pròximes generacions. No s’ha de deixar tot en mans de l’escola i de l’administració. Com diu la lingüista Carme Junyent, els parlants som els que hem de salvar la llengua.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor