El dossier

“Anem parant cops”

Tres infermeres i una metgessa expliquen la seva experiència al CAP. Algunes mantenen que fa molt que no poden treballar com cal

CAP CASANOVA (Barcelona)
“Els dilluns ens hem estat trobant agendes amb dos-cents casos positius dels caps de setmana! És inviable per a un metge, per molt que faci atenció telefònica. Dit això, la trucada és un bon servei”
CAP CAN BOU (Castelldefels)
“A pediatria se’ns han afegit feines com la vacunació, la gestió de les escoles, els aïllaments i tota la burocràcia que comporta. I ho fem tot en el nostre horari, mentre visitem i truquem per telèfon. No es pot dedicar el mateix temps als nens!”

Par­lem amb tres infer­me­res i una met­gessa d’assistència primària, de dos CAP dife­rents. Com els ha can­viat el dia a dia la covid? La Laura Sancho i la Marta Cala­bia tre­ba­llen al CAP Can Bou, a Cas­tell­de­fels. Són mem­bres de l’Asso­ci­ació d’Infer­me­ria Fami­liar i Comu­nitària de Cata­lu­nya (AIFiCC). La Laura explica: “Estem com en una mena de compàs d’espera en allò que és la nos­tra atenció primària: pre­venció, edu­cació sanitària, con­trol, acom­pa­nya­ment... Tot és covid i aten­dre urgències, anar al dia. Em fal­ten els meus paci­ents, el meu grup, la meva rutina.” Segueix refle­xi­o­nant sobre el segui­ment dels paci­ents: “L’atenció a la covid ha fet aug­men­tar l’atenció domi­ciliària: tots aquells avis que feies venir al CAP perquè t’interes­sava que es mogues­sin ara els dius que no vin­guin, perquè entra­ran amb una malura i en sor­ti­ran amb dues, la que duien i la covid. Però és clar: si has d’anar al domi­cili no pots veure tants paci­ents com a la con­sulta. Per tant, toca pri­o­rit­zar. Veus aquells que de cap de les mane­res pots dei­xar i espe­ren els que més o menys estan con­tro­lats, o més aviat ho esta­ven fa un parell d’anys. Tens la sen­sació que no ho fas bé, que alguna cosa se t’escapa. Fa por què ens tro­ba­rem quan això s’acabi.”

Marta Cala­bia, com­pa­nya a Can Bou, està a pedi­a­tria: “Quan t’agrada la feina t’agrada fer-la bé, i sí, ara hi ha la sen­sació que no ho fas bé. Cal dir que a pedi­a­tria, al prin­cipi, la covid no va impac­tar de la mateixa manera que entre els adults, però sí que se’ns han afe­git fei­nes com la vacu­nació, la gestió de les esco­les, els aïlla­ments i tota la burocràcia que com­porta. I ho fem tot en el nos­tre horari, men­tre visi­tem i tru­quem per telèfon. No es pot dedi­car el mateix temps als nens! El que s’ha de fer s’ha de fer, però se’ns ha men­jat temps de la tasca comu­nitària. Ha empit­jo­rat l’obe­si­tat infan­til, perquè no hem pogut fer les nos­tres inter­ven­ci­ons i tam­poc veiem els nens com els vèiem.” I qui diu obe­si­tat, diu addic­ci­ons o salut men­tal.

tru­cada rere tru­cada

“Tenim dese­nes de tru­ca­des cada dia de famílies per pre­gun­tar sobre els pro­to­cols als cen­tres edu­ca­tius. Sin­ce­ra­ment, i vull que se m’enten­gui: no vaig estu­diar infer­me­ria per fer això.” Segueix Cala­bia: “Tot ple­gat des­gasta molt. La gent està cre­mada i ho està pas­sant mala­ment. Emo­ci­o­nal­ment ens fa miques perquè veiem que fem i fem i no ens en sor­tim. No som prou per­so­nes! Se’ns mul­ti­plica la feina i som menys.” Afe­geix la Laura Sancho: “Sí que s’està con­trac­tant, però per­sona que entra per per­sona que surt.” Segueix Cala­bia: “A pedi­a­tria fal­ten mans, i si es volgués con­trac­tar es tro­ba­rien que no hi ha pedi­a­tres.” Con­ti­nua la reflexió: “No es valora prou la feina de l’assistència primària, l’impacte que té. Se li treu valor, en cas con­trari no ens sen­tiríem com ens sen­tim. Estem parant el cop de la covid, com una mena de regi­ment d’infan­te­ria.” Coin­ci­dei­xen: “S’abusa una mica de la nos­tra vocació per tirar enda­vant. No tenim ni esto­nes de des­cans, no hi ha temps. Anem al màxim per poder arri­bar al màxim, perquè ens pre­o­cu­pen els paci­ents!” Afe­geix Sancho: “Hi ha moments que sem­blem per­so­nat­ges de la sèrie Las chi­cas del cable! Si obris­sis les por­tes de les con­sul­tes, tro­ba­ries que tot­hom parla per telèfon. Sí que hi ha qüesti­ons que es poden resol­dre, però el fet de tenir només l’opció del telèfon fa que la sen­sació de no aca­bar de fer bé la feina s’agu­ditzi.” Aquests dos anys, diuen, no han tin­gut opor­tu­ni­tats de for­mar-se, de fer docència. Són al·lici­ents, perquè no s’acaba tot en el sou. Sancho ho resu­meix: “Anem parant cops. Que ara toca vacu­nar? Doblem torn i vacu­nem.” I l’horitzó? “No li veiem un final!”

la visió opti­mista

Al CAP Casa­nova de Bar­ce­lona par­lem amb la met­gessa Marta Catalán (de la CAM­FiC, Soci­e­tat Cata­lana de Medi­cina Fami­liar i Comu­nitària) i la infer­mera Berta de Andrés (de l’AIFiCC). El CAP on tre­ba­llen depèn del CAPSBE (Con­sorci d’Atenció Primària de Salut de l’Eixam­ple). Veuen la situ­ació dife­rent, més posi­tiva. A mit­jan gener ja nota­ven que la pressió assis­ten­cial havia dis­minuït. Parla Marta Catalán: “Amb la pandèmia, ens hem anat adap­tant, mai hem tin­gut difi­cul­tats per poder visi­tar els paci­ents que ens tru­ca­ven. Hem pogut veure els paci­ents covid el mateix dia o l’endemà. Cal tenir en compte, quant a les tru­ca­des, que tot i tenir una bona cen­tra­leta n’entren tan­tes que es col·lapsa i es fa difícil arri­bar a par­lar amb l’admi­nis­tra­tiu.” La tele­me­di­cina, pre­ci­sa­ment, sem­bla el gran des­co­bri­ment de la pandèmia. Ho és? Berta de Andrés, cap d’infer­me­ria: “És una gran eina, que ens faci­lita donar res­posta àgil a un gran nom­bre de paci­ents. No és l’única. Amb una tru­cada tens els punts clau i detec­tes si cal la visita pre­sen­cial. No sig­ni­fica que amb el volum de paci­ents més que hi ha es pugui donar res­posta a tota la població. Els dilluns ens hem estat tro­bant agen­des amb dos-cents casos posi­tius dels caps de set­mana! És invi­a­ble per a un metge, per molt que faci atenció telefònica. Dit això, la tru­cada és un bon ser­vei.” I tanca: “Com sem­pre, el pro­blema no és l’ús de les eines, sinó l’abús. Pre­ten­dre aten­dre tot­hom per telèfon seria un error.”

A Casa­nova, en pre­pandèmia feien trenta o trenta-cinc visi­tes pre­sen­ci­als diàries. Ara en són quinze de pre­sen­ci­als i quinze per telèfon, mol­tes per temes burocràtics, com el pla de medi­cació o el comu­ni­cat de baixa. Hi ha hagut impro­vi­sació? És jus­ti­fi­cada la queixa dels pro­fes­si­o­nals sani­ta­ris? Res­pon Catalán: “Tots els països han anat a empen­tes i rodo­lons, ni l’OMS tenia clar què calia fer, mol­tes vega­des. Puc ser crítica amb això d’anar fent sobre la marxa, però la pandèmia s’ha com­por­tat així! Abans de l’òmicron pensàvem que real­ment s’estava aca­bant i va arri­bar aquesta vari­ant i ho va des­ga­ve­llar tot. Mol­tes situ­a­ci­ons es podrien haver pre­vist? Sí, com va ser l’entrada en vigor del cer­ti­fi­cat covid i la tra­mi­tació de les bai­xes, milers i milers diària­ment. S’ha resolt, però quan ja estàvem satu­rats. El fet, però, és que pots estar més o menys tran­quil i alhora pen­sar: què pot pas­sar d’aquí tres o qua­tre set­ma­nes?” Afe­geix Berta de Andrés: “Tant la Marta com jo som bas­tant opti­mis­tes i inten­tem tro­bar la part posi­tiva de totes les situ­a­ci­ons. És cert que l’admi­nis­tració es podria haver avançat, espe­ci­al­ment en la cin­quena i sisena ona­des.” Reflexió: “Hi ha també un pro­blema de cul­tura pobla­ci­o­nal sobre les neces­si­tats, els recur­sos de salut i què dema­nem a la sani­tat.” Per tot s’acaba anant al tau­lell del CAP, diu, on s’ajun­ten la burocràcia i la pressió assis­ten­cial: “Això és el que ens està matant.”

En el cas del CAP Casa­nova hi ha hagut con­trac­ta­ci­ons d’infer­me­res. Diu De Andrés: “Som uns pri­vi­le­gi­ats! Mires com està el sec­tor, i no ho estem fent tan mala­ment. Al final, però, depe­nem d’un pres­su­post i ens orga­nit­zem amb el que tenim. La par­tida hau­ria d’aug­men­tar? Per des­comp­tat!”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor