El dossier

11 onzes

Cinc historiadors i sis protagonistes directes ens expliquen, en primera persona, onze diades nacionals que han marcat la història del nostre país

L’11 de setem­bre del 1886, l’església de Santa Maria del Mar va aco­llir un fune­ral dedi­cat a la memòria dels que mori­ren “en defensa de les lli­ber­tats cata­la­nes, des­truïdes per Felip V amb la presa de Bar­ce­lona”. Es trac­tava d’un acte sen­zill, orga­nit­zar per un reduït grup d’acti­vis­tes que, poques set­ma­nes després, fun­da­rien el Cen­tre Esco­lar Cata­la­nis­tes i aca­ba­rien con­ver­gint en la Lliga de Cata­lu­nya. L’acte es va cele­brar en ple barri de la Ribera, des­truït per Felip V i molt a prop del Fos­sar de les More­res, on hi ha enter­ra­des bona part de les vícti­mes de la resistència i, mal­grat la modèstia i l’escàs arre­la­ment del cata­la­nisme en aquell moment, va aixe­car una nota­ble pol­se­guera. El bisbe de Bar­ce­lona, ins­ti­gat pel capità gene­ral Martínez Cam­pos, va pro­hi­bir el sermó que havia de pro­nun­ciar Jaume Collell amb l’excusa que “el tem­ple no ha de ser un club polític”. L’epi­sodi, expli­cat per l’his­to­ri­a­dor Gio­vanci C. Cat­tini al dos­sier que us ofe­rim, posa de mani­fest les difi­cul­tats d’arre­la­ment del cata­la­nisme i d’una cele­bració que, a avui en dia, ha esde­vin­gut tant icònica com mul­ti­tu­dinària.

El dos­sier també ens per­met com­pro­var que la Diada s’ha con­ver­tit en un termòmetre per­fecte per mesu­rar la tem­pe­ra­tura del país, sobre­tot en allò que fa referència a l’evo­lució de les aspi­ra­ci­ons naci­o­nals. Les pri­me­res cele­bra­ci­ons, expli­ca­des per his­to­ri­a­dors de pres­tigi (el mateix Cat­tini, Albert Bal­cells, Josep Maria Roig i Ros­sich, Enric Pujol i Robert Sur­roca), estan mar­ca­des per la lenta però ina­tu­ra­ble con­so­li­dació del cata­la­nisme, des de la fita del 1886 fins a la del 1931, en plena eufòria repu­bli­cana, quan la Diada pren un caràcter ins­ti­tu­ci­o­nal per­fec­ta­ment com­bi­nat amb una nota­ble mobi­lit­zació. Entre una data i l’altra des­ta­quem la Diada del 1901, que l’his­to­ri­a­dor Pere Anguera defi­nia com “una fita en la con­so­li­dació de l’Onze de Setem­bre com a diada patriòtica”. Però la Diada, com ens podem ima­gi­nar, també es va con­ver­tir en una cele­bració per­se­guida. El pri­mer assaig repres­siu es va pro­duir durant la dic­ta­dura de Primo de Rivera (entre el 1923 i el 1930), com ens explica Josep M. Roig i Ros­sich. La dic­ta­dura de Franco, però, va anar molt més enllà i va reti­rar aquest i altres monu­ments amb sim­bo­lo­gia repu­bli­cana i cata­la­nista. Robert Sur­roca ens recorda algu­nes anècdo­tes ben il·lus­tra­ti­ves d’aquesta obsessió per­se­cutòria, com ara el cas d’un veí de Cor­nellà sotmès a un con­sell de guerra per haver dipo­si­tat un cla­vell al lloc que ocu­pava el monu­ment o el d’unes ciu­ta­da­nes detin­gu­des per haver fet una reverència en senyal de res­pecte.

Amb la mort de Franco

A par­tir del 1976, amb la recu­pe­ració de la cele­bració pública, les dia­des van esde­ve­nir un pols per a la recu­pe­ració de les lli­ber­tats, pri­me­ra­ment des d’una pers­pec­tiva autonòmica. La d’aquell any i la del 1977 ens són expli­ca­des per alguns pro­ta­go­nis­tes des­ta­cats. La pri­mera es va cele­brar a Sant Boi per la pro­hi­bició de fer-ho a Bar­ce­lona i ens la narra Car­les Quin­gles, de l’Assem­blea de Cata­lu­nya. La del 1977, popu­lar­ment cone­guda com “la del milió”, la recorda l’advo­cada Magda Ora­nich, que va viure aquell epi­sodi com una experiència memo­ra­ble. Ora­nich des­taca que hi havia gent plo­rant d’emoció i que aque­lla mani­fes­tació va aju­dar que molta gent perdés la por. La Diada del 1980, ja amb la Gene­ra­li­tat ple­na­ment res­ta­blerta, va obrir una nova etapa mar­cada per la con­so­li­dació de l’Onze de Setem­bre com a festa naci­o­nal. A par­tir d’ales­ho­res i fins al 2012, la Diada va tenir un caràcter bipo­lar, amb bona part de la classe política cen­trada en una cele­bració més ins­ti­tu­ci­o­nal i una part de la ciu­ta­da­nia, molt mino­ritària, assis­tint fidel­ment als actes cele­brats al Fos­sar de les More­res o a les mani­fes­ta­ci­ons de la tarda. Aquell canvi que es va pro­duir el 1980 ens l’explica un pro­ta­go­nista des­ta­cat, l’expre­si­dent Jordi Pujol, que va lide­rar aquesta ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zació de la Diada i que des­taca l’ambició d’aquell moment, asso­ci­ada a la res­ti­tució com­pleta de la Gene­ra­li­tat.

En tot cas, el punt d’inflexió en les dia­des, tant pel que fa a la capa­ci­tat de mobi­lit­zació com de l’hege­mo­nia de les aspi­ra­ci­ons inde­pen­den­tis­tes, es va pro­duir el 2012. Tal com recorda Artur Mas, aque­lla Diada “va evi­den­ciar un abans i un després en la història política de Cata­lu­nya”. L’ales­ho­res pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat res­se­gueix el ressò que va tenir la fita a la premsa d’ales­ho­res, tant la que es publi­cava a Madrid com a Cata­lu­nya. El recull de dia­des es clou amb la del 2013, la de la Via Cata­lana, i la del 2017, la del referèndum. I, en tots dos casos, ens les expli­quen dos pro­ta­go­nis­tes des­ta­cats: d’una banda, qui ales­ho­res era pre­si­denta de l’Assem­blea Naci­o­nal, Carme For­ca­dell, i de l’altra, qui ales­ho­res era pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Car­les Puig­de­mont. La pri­mera cro­nista recorda que aque­lla va ser la pri­mera vegada que se li va tren­car la veu en un dis­curs i remarca que “en aque­lla diada l’Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana es va con­so­li­dar com a enti­tat impor­tant del país, perquè va demos­trar la seva capa­ci­tat logística i la seva efec­ti­vi­tat per arti­cu­lar pro­jec­tes seri­o­sos i ambi­ci­o­sos”. Per la seva banda, Car­les Puig­de­mont des­taca que “hi ha un fil que uneix les dia­des del 2012 al 2017, el referèndum d’inde­pendència, la decla­ració d’inde­pendència i la con­tun­dent res­posta ciu­ta­dana al 155 en les elec­ci­ons del 21 de desem­bre del 2017”. I afe­geix que “és un fil tei­xit amb per­se­ve­rança, uni­tat, astúcia i soli­da­ri­tat”. En total, doncs, el dos­sier inclou onze dia­des i onze nar­ra­dors. Un repàs immi­llo­ra­ble a onze dates que han mar­cat la història del nos­tre país.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor