El dossier

Moda conscient

A Catalunya hi ha prop de 300 marques de roba sostenible. Certifiquen que cada cop més hi ha clients compromesos, però també que no és fàcil subsistir

GEMMA BARBANY
“Fem patrons que quedin bé a tots els cossos i també dissenys atemporals perquè la roba no passi de moda” MONTSE BAYEN “Els nostres texans, fets amb denim preconsumit, tenen botons enroscables perquè el reciclatge sigui més fàcil”
MARÍA PÉREZ-HICKMAN
“Amb la tragèdia de Bangladesh, el 2013, el món va veure que la indústria de la moda ho estava fent molt malament”
RAMÓN BARBERO
“A Espanya, França o Itàlia es compra molta roba; a Alemanya se n’adquireix menys però més bona”
DANIELA VIDORT
“A Catalunya hi ha molts emprenedors, però també moltes petites marques amb idees precioses que han de tancar”

Més del 10% dels gasos amb efecte d’hiver­na­cle pro­ve­nen de la indústria de la moda, el segon sec­tor més con­ta­mi­nant del pla­neta. També és dels que més recur­sos con­su­meix: per pro­duir una sim­ple samar­reta de cotó es neces­si­ten 2.700 litres d’aigua. L’altre gran drama que amaga gran part de la indústria tèxtil con­ven­ci­o­nal és l’explo­tació labo­ral. Segons l’ONU, una cin­quena part de la roba que con­su­mim es fa amb mà d’obra esclava. Ahir mateix es va fer públic un informe que alerta que dar­rere l’èxit del gegant xinès Shein, que causa furor entre els més joves perquè costa més un refresc que una camisa, s’hi ama­guen jor­na­des labo­rals de 75 hores, fei­nes sense con­tracte i ins­tal·laci­ons amb greus man­can­ces de segu­re­tat. Però men­tre es temen noves rèpli­ques de Shein, pro­li­fe­ren també mar­ques que apos­ten pels mate­ri­als i els pro­ces­sos pro­duc­tius res­pec­tu­o­sos amb el medi ambi­ent, la fabri­cació de pro­xi­mi­tat, unes con­di­ci­ons labo­rals dig­nes i jus­tes i la lluita con­tra l’ús de químics tòxics o el mal­ba­ra­ta­ment de recur­sos natu­rals com l’aigua. Segons les últi­mes dades de la pla­ta­forma Ethi­cal Time, del 2020, a Cata­lu­nya hi ha prop de 300 mar­ques de roba sos­te­ni­ble, un 23% més que un any abans.

A casa nos­tra, una de les asso­ci­a­ci­ons que més ha tre­ba­llat pel sec­tor és Moda Sos­te­ni­ble Bar­ce­lona (MSBCN), que es va crear el 2013 i que ha impul­sat ini­ci­a­ti­ves com el Fòrum de Moda Sos­te­ni­ble, del qual ja s’han fet nou edi­ci­ons, i les jor­na­des Re-Bar­ce­lona, punt de tro­bada inter­na­ci­o­nal de moda sos­te­ni­ble i ètica al sud d’Europa. María Pérez-Hick­man n’és la pre­si­denta, i tot i que recorda que la Gran Bre­ta­nya és un dels països que està més avançat en temes de moda i sos­te­ni­bi­li­tat i que també han tin­gut un fort impacte mar­ques nord-ame­ri­ca­nes com Pata­go­nia, que el 2011 “va remoure consciències” amb una cam­pa­nya pel Black Fri­day que dema­nava Don’t buy this jacket (‘no com­pris aquesta jaqueta’), el veri­ta­ble punt d’inflexió té una data molt con­creta, el 24 d’abril del 2013. Va ser el dia que 1.130 per­so­nes van morir en des­plo­mar-se el com­plex tèxtil Rama Plaza de Ban­gla­desh. Els emple­ats, que tre­ba­lla­ven per a una tren­tena d’empre­ses inter­na­ci­o­nals, havien aler­tat rei­te­ra­da­ment que l’edi­fici estava en molt mal estat: “Allò no va ser un acci­dent, va ser un assas­si­nat a plena llum del dia”, va afir­mar l’advo­cada i defen­sora dels drets humans Sul­tana Kamal. Com explica Pérez-Hick­man, “el món va començar a ado­nar-se lla­vors que la indústria de la moda ho estava fent molt mala­ment i van sor­gir mol­tes mar­ques amb un clar posi­ci­o­na­ment sos­te­ni­ble”.

A Cata­lu­nya, con­ti­nua, “en aquests moments la demanda de cre­ació de noves mar­ques és molt alta” i hi ha ini­ci­a­ti­ves interes­sants com el Pacte per a la Moda Cir­cu­lar o el pro­grama de for­mació en empre­ne­do­ria de tèxtil sos­te­ni­ble de Bar­ce­lona Activa. Con­si­dera, però, que els petits empre­ne­dors tenen una “neces­si­tat enorme de capi­tal per poder sos­te­nir els seus pro­jec­tes men­tre es crea fide­li­tat a la marca”, així que creu que cal aju­dar-los “amb ini­ci­a­ti­ves que pro­mo­guin el con­sum local i que donin suport al talent local, com ara espais de venda i expo­sició gratuïts”.

“Hem après dels nos­tres avis a fer jer­seis com els d’abans”, rei­vin­dica IAIOS, fabri­cant de Gra­no­llers que reci­cla retalls sobrants de les fàbri­ques per tor­nar a fer fil, un procés que no genera resi­dus i que evita pas­sar pel procés de tint, que a més de gas­tar grans quan­ti­tats d’aigua, con­ta­mina molt. Per reduir la seva pet­jada ecològica, a més, ho fabrica tot en tallers de pro­xi­mi­tat: Olot, Saba­dell, Igua­lada, Bar­ce­lona i el Maresme. Gemma Bar­bany forma part de la cin­quena gene­ració de la família que es dedica al tèxtil. El seu pare, que tenia una botiga de roba, ja va crear el 1995 una col·lecció amb fil reci­clat, però es va haver de dei­xar de fer perquè, des­taca, era un pro­ducte que “lla­vors no es valo­rava”. Però les coses van anar can­vi­ant i el 2016 van recu­pe­rar la marca. “Vam fer una col·lecció petita, de tres-cents jer­seis, i vam veure que la gent estava molt més pre­dis­po­sada, sobre­tot els joves, que estan molt més infor­mats i cons­ci­en­ci­ats.”

roba que dura

Bar­bany, que havia estu­diat art i dis­seny, es va unir al seu pare i jun­ta­ment amb el seu germà van redis­se­nyar la marca, van donar-la a conèixer i van impul­sar-ne la digi­ta­lit­zació. Van començar fent només jer­seis, però com que és un pro­ducte molt esta­ci­o­nal, ara també fabri­quen samar­re­tes amb cotó orgànic cer­ti­fi­cat. L’any pas­sat l’empresa va tenir una fac­tu­ració de 300.000 euros i la pre­visió és aug­men­tar-la un 20% aquest exer­cici.

Per afa­vo­rir la sos­te­ni­bi­li­tat i cir­cu­la­ri­tat del negoci, a IAIOS no només fan ser­vir fil reci­clat, sinó que es pre­o­cu­pen per fer peces de ves­tir que durin i puguin tenir, si cal, una altra vida. Com explica Bar­bany, “els suèters són sense botons, cre­ma­lle­res ni alte­res peces que difi­cul­ta­rien el procés de reci­clatge”. A més, es fan amb “patrons bàsics, que que­din bé a tots els cos­sos, i són de dis­seny atem­po­ral perquè no pas­sin de moda”. Ara aca­ben d’estre­nar un ser­vei per posar a punt els jer­seis de cara a la tem­po­rada d’hivern. Bar­bany asse­gura que el sec­tor de la moda sos­te­ni­ble “evo­lu­ci­ona ràpida­ment”, però deixa clar que les coses no són fàcils per als petits, que no tenen prou pres­su­post per com­pe­tir amb les grans mar­ques. “Hi ha molt suport en forma de men­to­ries o anàlisis de mer­cat, però ens calen aju­des econòmiques direc­tes, per exem­ple per poder anar a una fira inter­na­ci­o­nal”, refle­xi­ona. L’altra pro­blema és la but­xaca del con­su­mi­dor: “Durant el con­fi­na­ment vam notar que la gent estava més cons­ci­en­ci­ada, però el preu ha tor­nat a ser una pri­o­ri­tat, la recessió econòmica es nota.” Com per a la resta de defen­sors de la moda sos­te­ni­ble, per a Bar­bany la recepta és clara: “Com­prar menys però millor.”

Dani­ela Vidort forma part de la pla­ta­forma de for­mació i divul­gació Slow Fas­hion Next, que agrupa tant empre­ne­dors com mar­ques con­so­li­da­des i també estu­di­ants. Vidort, que ha tre­ba­llat per a mol­tes mul­ti­na­ci­o­nals, cer­ti­fica que a la indústria de la moda hi ha molt ren­tat de cara però poques empre­ses real­ment sos­te­ni­bles –“gran part del sec­tor és gre­enwas­hing”– i asse­gura que això pas­sarà fins que no hi hagi una “legis­lació que obli­gui a fer bé les coses i després vigili que no s’incom­pleixi”. De tota manera, asse­gura que “la gent està des­per­tant”. “La història de la moda va paral·lela a la de la soci­e­tat, i ara hi ha un gran canvi social i la moda està bus­cant cap on tirar.” El pri­mer que cal fer, opina, és posar fi “al doble llen­guatge de les admi­nis­tra­ci­ons, que diuen que volen poten­ciar la moda sos­te­ni­ble men­tre per­me­ten que hi hagi empre­ses tan con­ta­mi­nants com Shein”.

Slow Fas­hion Next està for­mat per una cin­quan­tena d’empre­ne­dors, i Vidort rei­vin­dica la força de la unió. “Fem molt networking, però també ens agru­pem per fer com­pres con­jun­tes, molt impor­tant per poder asse­gu­rar als tallers un mínim de pro­ducte, perquè és nor­mal que si els fem enge­gar màqui­nes per només cin­quanta samar­re­tes no ho vul­guin fer perquè no els surt a compte.” També tre­ba­lla amb empre­ne­dors del Tec­no­cam­pus de Mataró i IMPO Bada­lona i asse­gura que el dina­misme és notori, però també avisa que està can­sada de veure que “peti­tes mar­ques amb idees pre­ci­o­ses han de tan­car”.

Vidort té una marca de roba sos­te­ni­ble, Aconka­gua. Fa ves­tits de cotó orgànic rege­ne­rat i reci­cla­ble i en el cas dels biqui­nis, el niló prové de xar­xes de pesca reci­cla­des. A més, els tints no mal­me­ten el medi ambi­ent i el procés no fa ser­vir aigua. “Bus­car tint ecològic és car i costa, HM o Decath­lon venen biqui­nis a 3 euros i a mi només el tei­xit me’n costa 6, però jo ho faig per con­vicció, el meu somni és poder viure d’això algun dia, però men­tres­tant almenys demos­tro que es poden fer coses.”

aposta pel dis­seny

Brava Fabrics és una de les mar­ques que més ha acon­se­guit créixer. Va néixer el 2015 a Bar­ce­lona de bra­cet de Ramón Bar­bero i Iván Monells. Es van conèixer a ESADE i de seguida van veure que no només els unia el seu espe­rit empre­ne­dor, sinó la seva pre­o­cu­pació pel medi ambi­ent i la res­pon­sa­bi­li­tat social. Van deci­dir crear una marca de roba ètica i sos­te­ni­ble, però amb una pre­missa clara: no renun­ci­a­rien al dis­seny. “Mol­tes mar­ques de moda sos­te­ni­ble opten per una estratègia de bàsics mini­ma­lis­tes; nosal­tres apos­tem pel dis­seny i no ens n’ama­guem”, des­taca Monells. Van començar fent cami­ses mas­cu­li­nes i avui tenen vint-i-set cate­go­ries de pro­ducte tant per a homes com per a dones. Fabri­quen bàsica­ment a Por­tu­gal, perquè a causa dels volums que mouen (més de 20.000 peces de roba a l’any) neces­si­ten una indústria fabri­cant “que no esti­gui gaire ato­mit­zada, com passa a Cata­lu­nya”, i actu­al­ment el 85% de les ven­des pro­ve­nen de fora de l’Estat. A Europa del nord i el cen­tre, expli­quen Monells i Bar­bero, el con­sum res­pon­sa­ble està molt més estès. “Si no tens un cer­ti­fi­cat ecològic, les boti­gues mul­ti­marca no t’accep­ten, i els con­su­mi­dors estan molt més infor­mats i cons­ci­en­ci­ats, es miren les eti­que­tes i fins i tot et fan pre­gun­tes tècni­ques.” “Ens por­ten una dècada d’avan­tatge res­pecte al sud d’Europa”, resu­meix Monells. Bar­bero refle­xi­ona que evi­dent­ment hi té a veure el poder adqui­si­tiu, però que també és un tema de com­promís i hàbits de con­sum: “A Espa­nya, França o Itàlia es com­pra molta roba; a Ale­ma­nya se n’adqui­reix menys però més bona.”

Els impul­sors de Brava Fabrics cre­uen que per impul­sar el sec­tor cal que hi hagi més “reflexió” i “res­pecte cap als mate­ri­als i la manu­fac­tura”. “El pro­blema –refle­xi­ona Bar­bero– és que et posis la roba només una vegada o, pit­jor encara, que ren­tis un jer­sei de llana a la ren­ta­dora a 50 graus perquè no has mirat com s’ha de fer. La roba s’ha de cui­dar perquè, si és bona i la cui­des, et durarà molts anys.” A Brava Fabrics contínua­ment dema­nen als seus proveïdors que repen­sin com­po­nents i pro­ces­sos per millo­rar i, per exem­ple, aca­ben d’intro­duir un mate­rial per als botons que prové de les pal­me­res de vori, les lla­vors de les quals ser­vei­xen per a la fabri­cació de diver­sos objec­tes. Al web cor­po­ra­tiu del grup, es pot veure la traçabi­li­tat de tot el procés, i l’empresa té un acord amb dues ONG per com­pen­sar la seva pet­jada ecològica plan­tant arbres i reco­llint plàstic dels oce­ans. L’any pas­sat, Brava Fabrics va obte­nir una fac­tu­ració neta de 3,6 mili­ons d’euros i la pre­visió és arri­bar aquest exer­cici als 4,8 mili­ons.

“No gene­rem resi­dus, sinó que els eli­mi­nem donant una segona vida al que ja no es fa ser­vir” diu la carta de pre­sen­tació d’Infi­nit Denim, una marca de roba, bos­ses de mà i com­ple­ments basada en el prin­cipi de l’eco­no­mia cir­cu­lar. Les seves fun­da­do­res són Montse Bayen, biòloga, i Núria Nubi­ola, ambi­entòloga. Com explica Bayen, les dues van començar a tre­ba­llar ple­ga­des per remoure consciències i es van plan­te­jar després com podien reci­clar resi­dus. Va ser la mare de Bayen la que els va mar­car el camí. Un dia va fer una de bossa de mà amb tei­xit denim (el que es fa ser­vir per als texans) i van “veure la llum”. Poc després, el 2019, nai­xia Infi­nit Denim, que avui fac­tura 180.000 euros.

La seva matèria pri­mera prové del denim de texans fets ser­vir o no comer­ci­a­lit­zats perquè tenien tares. També uti­lit­zen cotó pre­con­su­mit reci­clat i cel·lulosa de bos­cos cul­ti­vats de manera sos­te­ni­ble. Ara han fet un pas més i aca­ben de treure el pri­mer model de texà amb el seu propi tei­xit denim. La con­fecció de totes les seves peces es fa al seu taller de Bar­ce­lona i en d’altres de pro­xi­mi­tat. Les impul­so­res d’Infi­nit Denim tenen molt clar que per ser real­ment sos­te­ni­bles s’ha de tan­car tot el cer­cle i pen­sar molt bé en tot el procés, des del mateix moment de dis­se­nyar el pro­ducte: “És una cosa molt bàsica, però per poder reci­clar una peça és molt impor­tant que esti­gui feta d’un únic mate­rial, per exem­ple nosal­tres posem als texans uns botons que s’enros­quen perquè són molt més fàcils de treure quan s’ha de reci­clar la peça.”

La marca té una sub­venció del govern per inno­var en eco­no­mia cir­cu­lar, però Bayen creu que hi hau­ria d’haver mol­tes més aju­des, com una reducció de l’IVA “que aju­da­ria a la comer­ci­a­lit­zació”. “No tot­hom es pot pagar un texà de 120 euros, el poder està en el con­su­mi­dor, però una família amb tres fills els ha de ves­tir a tots i no és fàcil”, refle­xi­ona.

Ajudes per fer créixer les marques i donar-los visibilitat

AGNÈS RUSSIÑOL
“La sostenibilitat es veia fa uns anys com un valor afegit, però ara ja és una obligació”

“Juntament amb la transformació digital i la internacionalització, la circularitat i la sostenibilitat són avui dia els principals reptes del sector de la moda”, sosté Agnès Russiñol, directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM). És per això, explica, que el govern ha impulsat el Pacte per a la Moda Circular, un acord voluntari entre institucions i empreses que vol facilitar la incorporació de mesures de sostenibilitat i reciclatge, l’impuls de projectes col·laboratius i la competitivitat del sector tèxtil. Des d’aquest any, a més, hi ha una línia d’ajudes específiques per a les companyies que incorporin processos, eines i materials sostenibles que millorin el grau de circularitat dels seus productes, així com la recuperació i el reciclatge dels residus generats. El pressupost inicial d’aquesta línia d’ajudes –que pot ser ampliat– és de 175.000 euros.

Russiñol reconeix que la crisi econòmica i l’alça dels preus de les matèries primeres “no ajuden” el sector, però està convençuda que “la sostenibilitat es percebia fa uns anys com un valor afegit de les marques, però que amb l’actual emergència climàtica és evident que ja és una obligació”, la qual cosa està afavorint la transformació de la indústria tèxtil. “Els consumidors estan reclamant el canvi i el que hem de fer és molta pedagogia de per què ens cal i tot el que implica i també ajudar les firmes a promocionar-se.”

concurs en marxa

Per donar visibilitat a les marques, s’acaba de convocar la setena edició del Rec.0/080 Barcelona Fashion, un concurs que busca les millors propostes emergents de moda sostenible i de proximitat. El premi consisteix en un espai gratuït de comercialització i promoció al nou espai de moda sostenible del REC, el festival de pop-up stores (botigues temporals) de moda més gran d’Europa, que cada any acull Igualada. La propera edició se celebrarà del 9 al 12 de novembre, tot i que el resultat del concurs se sabrà d’aquí molt poc, el 13 d’octubre.

“El 40% de les marques que van començar amb nosaltres han desaparegut”

L’emprenedor Ignasi Eiriz ha impulsat una plataforma de marques de roba sostenible i ha creat un segell per certificar que realment ho són. Alerta que hi ha molt ‘greenwashing’

Als 17 anys va decidir que no compraria els productes de cap marca que explotés els seus treballadors. Ignasi Eiriz va viatjar a Bangladesh per veure on i en quines condicions es fabricava la nostra roba, va estudiar amb deteniment el funcionament i els impactes de la indústria tèxtil i es va acabar convertint en un expert en alternatives sostenibles. “A través de Facebook o grups de WhatsApp, la gent cada cop em preguntava més on comprava, i vaig decidir fer alguna cosa per donar visibilitat a les marques i unir oferta i demanda.” Amb 24 anys, és el CEO d’Ethical Time, una plataforma que vol apropar als consumidors les marques de roba “realment” sostenibles. El matís és important: “El sector està ple d’empreses que diuen que són sostenibles, però són poques les que generen un canvi real”, assegura Eiriz, que ha estudiat publicitat a la Pompeu Fabra.

Aquest emprenedor ha creat el segell Real Sustainable Fashion, que avalua els factors determinants en la creació de totes les peces que té una marca, com ara proveïdors, certificats, teixits, transports i lloc de fabricació. El distintiu assegura, per exemple, que els treballadors de tota la cadena de subministrament i producció tenen una feina digna i segura gràcies a la qual aconsegueixen “una millor qualitat de vida”. Per evitar el greenwashing (marques que venen com a ètiques i responsables pràctiques que no ho són), també avalua “l’ús dels recursos i residus, així com el compromís de la marca per minimitzar i compensar el seu impacte sobre el medi ambient”.

COHERÈNCIA, LA CLAU

Evidentment, el segell verifica les pràctiques socials i mediambientals de les empreses, però també si tot el seu model és coherent amb el que prediquen. Així, es mira amb lupa el seu model de comunicació, transparència i divulgació pública: “Avaluem, per exemple, si la seva comunicació es basa només a vendre més o si promociona formes de consum més responsable, donant consells sobre com cuidar un jersei perquè duri més o donant l’opció de portar-lo quan ja no es vulgui per reutilitzar-ne el fil”, indica Eiriz.

Per al CEO d’Ethical Time, ara mateix estem en un moment “de canvi i grans oportunitats” per al sector de la moda sostenible perquè “hi ha molta gent que examina les etiquetes i es pregunta què hi ha darrere del que compra”. “El tema és si les grans marques també dominaran el nou model”, reflexiona. Com recorda, la Unió Europea s’ha compromès a legislar què s’entén per moda sostenible per posar fi al greenwashing, però el problema, alerta, és que podria ser fàcilment una “llei de mínims”, perquè hi ha grans multinacionals i lobbies pressionant. De fet, diu Eiriz, fins i tot hi ha universitats i escoles de moda que quan mostren alternatives als estudiants els ensenyen la petita col·lecció que ha fet HM o Inditex amb cotó orgànic i no pas la gran quantitat de propostes impulsades per pimes realment sostenibles.

Per a aquestes pimes, el camí no és fàcil. Com resumeix Eiriz: “Emprendre a casa nostra és complicat perquè els costos d’autònoms són alts i en moda sostenible s’hi suma que les despeses són més elevades que les d’una marca tradicional, de manera que el risc de fracàs augmenta.” Una dada que facilita ho diu tot: “El 40% de les marques que van començar amb la nostra plataforma han desaparegut.”

REVISIÓ PERIÒDICA

Ethical Time va guanyar el 2019 el Premi Eco-Nacional a la Millor Iniciativa Digital i té el suport d’entitats com Moda Sostenible Barcelona, Slow Fashion Next, Fashion Revolution i Intermon Oxfam. Pel que fa al certificat Real Sustainable Fashion ha estat dissenyat amb el suport d’un grup assessors format per persones amb una àmplia experiència en el món de la sostenibilitat i els impactes de la indústria de la moda. La verificació es revisa periòdicament.

Decàleg per impulsar el canvi i ser un “revolucionari de la moda”

RASTREIG
Hi ha aplicacions de mòbil que ens permeten escanejar l’etiqueta d’una peça de roba i saber-ne l’impacte social i ambiental

“Convertir-te en revolucionari de la moda pot ser tan simple com ajustar la manera com compres, fas servir i llences la teva roba”, resumeixen els activistes de Fashion Revolution, plataforma que treballa per una indústria de la moda justa i sostenible. Organitza xerrades i cursos i també edita tot tipus de material per promoure un canvi radical del model de producció i consum. Aquest és el seu decàleg per impulsar, com a ciutadà, el canvi.

Medita

Abans de comprar, pensa. Hi ha una alternativa ètica i sostenible? Realment ho necessites? Podries comprar el mateix de segona mà?

BAIXA’T UNA APP

Aplicacions com Good Guide, Ethical Barcode i Buycott et permeten escanejar el codi de barres d’una peça de vestir i saber-ne l’impacte social i ambiental.

ESTUDIA L’OFERTA

Investiga. Hi ha milers de joves dissenyadors que treballen de manera sostenible i que esperen ser descoberts.

APOSTA PER LA SEGONA MÀ

Hi ha botigues de segona mà que fins i tot tenen col·leccions de la temporada passada. Pots evitar que roba en perfecte estat acabi a la brossa.

intercanvia

Si et canses de la teva roba pots intercanviar-la amb els teus amics. També pots anar a un mercat d’intercanvi o organitzar-ne un.

SIGUES IMAGINATIU

Si no t’agrada una peça de roba dona-li una nova vida tenyint-la o convertint-la en una cosa totalment nova, com una bufanda o una bossa de mà.

ARREGLA-LA

Una costura esquinçada, un botó descosit... Si una peça està trencada, repara-la o porta-la a arreglar.

INTENTA-HO

Per què no fas la teva pròpia roba? Potser fins i tot has d’aprendre a cosir, però se t’obre tot un món de possibilitats...

Organitza activitats

Munta una passarel·la de moda sostenible, projecta un documental compromès o fes qualsevol altra activitat. Qualsevol petit gest pot ajudar a crear consciència.

MULLA’T

Involucra’t en les moltes campanyes que hi ha per denunciar les vulneracions de la indústria tèxtil convencional i en alternatives com ara Who made my clothes?, que anima a preguntar a les marques qui ha fet la roba.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor