El dossier

Els barcelonins com a reclam

Tant l’Ajuntament de Barcelona com Barcelona Turisme aposten perquè el principal atractiu turístic sigui la gent que hi viu i l’activitat que genera

TENDÈNCIES
“És el públic local el que ha de marcar la tendència del que s’ha de fer a la ciutat”

Bar­ce­lona és una marca turística per si sola i, pandèmia al marge, l’allau de visi­tants que els dar­rers anys ha estat absor­bint la ciu­tat –20 mili­ons el 2019– ja havia obli­gat els res­pon­sa­bles polítics a obrir un debat sobre la con­vivència del turisme amb la població local. Ara, la crisi deri­vada de la covid no ha fet altra cosa que evi­den­ciar algu­nes d’aques­tes neces­si­tats: “Cal tro­bar un model que equi­li­bri la demanda de la població local amb el turisme”, explica Xavier Marcé, regi­dor de Turisme i Indústries Cre­a­ti­ves de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. El con­sis­tori havia començat a tre­ba­llar el 2019 en aquesta neces­si­tat de des­cen­tra­lit­zar els punts turístics i ara caldrà afe­gir a la llista de fei­nes pen­dents les lliçons que ens deixa la covid. “Hi ha un excés de dependència del turisme en algu­nes zones i aquesta ha estat una de les lliçons que hem après, en zones com ara Nou Bar­ris el con­sum local s’ha dis­pa­rat i ha aug­men­tat durant la pandèmia però aquesta con­versió del públic local no s’ha donat en zones molt turísti­ques”, remarca Marcé. La segona lliçó depèn de la capa­ci­tat d’acon­se­guir que el turista faci el que fa la gent local i no allò que està pen­sat per al turista. “És el públic local el que ha de mar­car la tendència del que s’ha de fer en una ciu­tat, ens manca acti­var el con­sum qua­li­fi­cat del públic local”, hi afe­geix, per evi­tar caure en el parany d’una oferta pen­sada només per al turista. Aquesta idea coin­ci­di­ria amb la recepta de futur que fa el pro­fes­sor expert en turisme José Anto­nio Donaire: el turisme vol auten­ti­ci­tat i la millor pro­moció turística és el no turisme.

També pen­sen així des de Turisme de Bar­ce­lona, un con­sorci dedi­cat a la pro­moció de la ciu­tat com a des­ti­nació. “Si ens expli­quem de manera dife­rent al món podrem esco­llir el tipus de visi­tant que volem, i volem visi­tants que apor­tin coses al tei­xit pro­duc­tiu, visi­tants amb valor afe­git”, diu Edu­ard Tor­res, pre­si­dent de Turisme Bar­ce­lona. Per això, a més dels reclams turístics, el que s’ha de ven­dre és una ciu­tat amb un pes impor­tant de la cul­tura, una ciu­tat empre­ne­dora, oberta al món, intel·ligent, on es viu bé... “Això atrau visi­tants amb uns interes­sos simi­lars”, hi afe­geix.

Rep­tes de futur

Turisme de Bar­ce­lona té clar que ges­ti­o­nar el futur turístic de la ciu­tat depèn de tabu­lar dades, d’aquí el pro­jecte Ama­zing Bar­ce­lona (vegeu text cen­tral), pre­sen­tat el mes de maig, una ambi­ci­osa pla­ta­forma per digi­ta­lit­zar el sec­tor turístic i poder encre­uar dades de l’experiència turística del visi­tant.

Més enllà de la seva impli­cació en el con­sorci i un cop encar­ri­lada la recu­pe­ració post­pandèmia, des de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona el repte per a un període de cinc anys és clar: “L’objec­tiu és des­con­cen­trar turísti­ca­ment el cen­tre. Cal ampliar l’oferta per des­cen­tra­lit­zar i això depèn de la capa­ci­tat de saber expli­car que Bar­ce­lona com a des­ti­nació turística també és anar a conèixer els vins i les vinyes del Penedès”, remarca Xavier Marcé. Entre els objec­tius també hi ha la neces­si­tat de resol­dre la mobi­li­tat dels turis­tes que visi­ten la ciu­tat només un dia a través de la regu­la­rit­zació i, en ter­cer lloc, con­duir els flu­xos turístics més durs cap a altres llocs. “Si els cre­uers en lloc de dei­xar la gent a Colom la dei­xes­sin al parc de la Ciu­ta­de­lla, el flux de gent seria molt més diver­si­fi­cat”, exem­pli­fica el regi­dor de Turisme, i con­clou: “La gent que ve un dia a Bar­ce­lona ha de venir amb un objec­tiu clar i tenint ja les entra­des per anar al lloc esco­llit.”

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor