El dossier

L’escola com a planter per fer arrels

MÒNICA GANDUXÉ
“Volem que els alumnes valorin el lloc on viuen, volem fomentar el valor de l’estima i que es facin arrels, per això el nostre projecte educatiu està tan vinculat a l’entorn”

El Pri­o­rat és una comarca amb una oro­gra­fia com­pli­cada. Les mun­ta­nyes, les vinyes empar­ra­des i els pai­sat­ges que la fan excep­ci­o­nal pai­satgísti­ca­ment par­lant, com­pli­quen la mobi­li­tat dels que hi fan vida i són un fre per a segons quin tipus de desen­vo­lu­pa­ment indus­trial. Les obres del coll de la Tei­xeta, que uneix el Pri­o­rat amb el Baix Camp, i el boom del vi del Pri­o­rat van ser el revul­siu que la comarca neces­si­tava per créixer en auto­es­tima i enten­dre que no tot estava per­dut. Això, però, no treu la neces­si­tat d’apli­car-hi polítiques de dis­cri­mi­nació posi­tiva, i per fre­nar l’èxode de població, tenir esco­les ober­tes és un dels pun­tals.

A Cata­lu­nya hi ha 419 muni­ci­pis de menys de 2.500 habi­tants que tenen escola, i d’aquests n’hi ha 43 on a l’escola hi ha menys de quinze alum­nes. Els números no sem­pre qua­dren, però aquí no valen les matemàtiques, i la filo­so­fia del Depar­ta­ment d’Edu­cació és clara: “Hem d’atu­rar la sag­nia del des­po­bla­ment i una de les mane­res és evi­tar tan­car esco­les i obrir-ne de noves sem­pre que es pugui”, diu el direc­tor gene­ral de Cen­tres Públics del Depar­ta­ment d’Edu­cació, Jean Marc Segarra. Perquè això sigui pos­si­ble, calen uns requi­sits bàsics: que el muni­cipi no tin­gui oferta esco­lar, dis­po­sar d’un mínim d’entre deu i tretze alum­nes, d’un espai que com­pleixi les carac­terísti­ques necessàries per fer d’escola i que la inversió sigui assu­mi­ble. Això no sem­pre és fàcil d’acon­se­guir, i són pocs els anun­cis que es fan de zones rurals que recu­pe­ren esco­les. El de la reo­ber­tura de l’escola rural de Palau de Santa Eulàlia, a l’Alt Empordà, tan­cada des de la dècada del 1970, va ser el dar­rer.

Ara, un dels objec­tius que s’ha mar­cat el depar­ta­ment és garan­tir que tots els muni­ci­pis que vul­guin puguin tenir una llar d’infants, a par­tir fins i tot d’un alumne. Això depèn d’inte­grar aques­tes llars als cen­tres esco­lars. “Es tracta de crear plan­ter per a les esco­les. Si els pares han de bus­car fora del poble una llar d’infants, és pos­si­ble que després l’esco­la­rit­zació de l’infant també sigui fora del poble, amb la qual cosa aquest anhe­lat arre­la­ment ja queda estron­cat”, pun­tu­a­litza el direc­tor de Cen­tres Públics.

Les llars d’infants les ges­ti­o­nen els ajun­ta­ments, però amb la pro­posta que vol impul­sar Edu­cació pas­sa­rien a estar ges­ti­o­na­des pel depar­ta­ment a canvi d’un cànon. Actu­al­ment, hi ha 67 muni­ci­pis que tenen inte­gra­des les llars a les esco­les, i la volun­tat és que el curs 2022/23, la xifra arribi als 255. Això, diu Segarra, a més de garan­tir la via­bi­li­tat futura de l’escola rural, pot gene­rar un efecte crida per a les pare­lles joves. “La feina del govern és evi­tar que tot passi a les grans capi­tals i a la costa. Hem d’equi­li­brar el ter­ri­tori, evi­tar el des­ar­re­la­ment i afa­vo­rir el repo­bla­ment, i per acon­se­guir-ho hem de tre­ba­llar con­jun­ta­ment tots els depar­ta­ments, perquè la gent tor­narà als pobles si hi tro­ben bons ser­veis, si hi ha fibra i si hi ha oferta d’habi­tatge”, con­clou Jean Marc Segarra.

uN INS­TI­TUT ESCOLA PIO­NER

Tan­ma­teix, tant o més impor­tat que garan­tir oferta per als més petits és edu­car i fer créixer l’alum­nat tan a prop de casa seva com sigui pos­si­ble per con­tri­buir a arre­lar-los al ter­ri­tori. Amb aquesta idea, el curs 2019/20 es va posar en marxa de manera expe­ri­men­tal el pri­mer ins­ti­tut escola de Cata­lu­nya inte­grat en una zona esco­lar rural (ZER), a Cor­nu­de­lla de Mont­sant. D’agru­pa­ci­ons d’esco­les rurals de pobla­ci­ons pro­pe­res que com­par­tei­xen pro­jecte edu­ca­tiu i recur­sos, n’hi ha mol­tes arreu de Cata­lu­nya, però el que es va fer a Cor­nu­de­lla va ser fusi­o­nar l’escola Doc­tor Piñol i Aiguadé –que estava inte­grada a la ZER Mont­sant-Serra de Pra­des i que com­par­tia pro­jecte amb les esco­les de Pra­des, Pobo­leda i Ull­de­mo­lins– amb l’ins­ti­tut del poble. El resul­tat és el nou Ins­ti­tut Escola Mont­sant, que aplega uns 150 alum­nes des de P-3 fins a 4t d’ESO, amb la pecu­li­a­ri­tat que quan la cana­lla de Pra­des, Pobo­leda i Ull­de­mo­lins arri­ben a l’ins­ti­tut con­ti­nuen amb el mateix pro­jecte edu­ca­tiu que han ini­ciat a primària. A més d’ofe­rir una for­mació molt més per­so­na­lit­zada perquè es pot fer un segui­ment dels alum­nes des que són petits, el que carac­te­ritza aquest pro­jecte edu­ca­tiu “és que entre els objec­tius hi ha com a part pedagògica la vin­cu­lació de l’alum­nat amb el seu ter­ri­tori”, explica Mònica Gan­duxé, la direc­tora del cen­tre esco­lar. Els alum­nes tre­ba­llen amb l’entorn, es rela­ci­o­nen amb les enti­tats i asso­ci­a­ci­ons del poble i fan comu­ni­tat perquè, diu Gan­duxé, “quan un coneix, estima”: “Volem que els alum­nes valo­rin el lloc on viuen, volem fomen­tar el valor de l’estima i fomen­tar que es facin arrels, per això el nos­tre pro­jecte edu­ca­tiu està tan vin­cu­lat a l’entorn.” El pati de l’escola, fet amb mate­ri­als natu­rals, està ins­pi­rat en la serra del Mont­sant, que forma part del seu pai­satge, i entre les acti­vi­tats extra­es­co­lars hi ha l’esca­lada, una de les pràcti­ques espor­ti­ves amb més tra­dició a la zona.

Es fa difícil fer balanç d’aquests dos anys de pro­jecte pilot perquè a les difi­cul­tats de tirar enda­vant un pro­jecte expe­ri­men­tal s’hi ha sumat un con­text tan atípic com el de la pandèmia, però tot i així Gan­duxé vol remar­car que “gràcies al com­promís i a la moti­vació de l’equip humà, aquest pro­jecte de trans­for­mació edu­ca­tiva n’ha sor­tit enfor­tit”. Prova d’això és l’interès mos­trat per una família islan­desa que ha deci­dit ins­tal·lar-se al muni­cipi i una altra de nou­vin­guda pro­ce­dent del País Basc.

És fàcil que les coses sur­tin bé quan tot­hom rema en la mateixa direcció i, en aquest sen­tit, la direc­tora del cen­tre remarca que “aquí tot­hom aposta perquè això fun­ci­oni”. I tot­hom és, a banda de pares i pro­fes­so­rat, el Depar­ta­ment d’Edu­cació i els ajun­ta­ments de la zona d’influència. Tots ple­gats, jun­ta­ment amb la direcció del cen­tre, han creat una comissió de zona rural que vet­lla pel desen­vo­lu­pa­ment d’aquest pro­jecte edu­ca­tiu en comú, que vol for­jar en l’alum­nat aquest sen­ti­ment de per­ti­nença i arre­la­ment a l’entorn que els ha vist néixer.

Des del Depar­ta­ment d’Edu­cació, el balanç també és posi­tiu, i Jean Marc Segarra vol posar pre­ci­sa­ment en valor la feina que s’ha fet des d’aquesta comissió tècnica i política, a través de la qual s’ha acon­se­guit, per exem­ple, faci­li­tar el trans­port perquè els nens puguin par­ti­ci­par en les acti­vi­tats extra­es­co­lars que es fan als altres muni­ci­pis.

Des de l’Ajun­ta­ment de Cor­nu­de­lla, l’alcalde, Sal­va­dor Sal­vadó, també parla d’aquesta neces­si­tat de sumar esforços i tre­ball con­junt per poder donar uns ser­veis clau perquè la gent no marxi. “Des de l’Ajun­ta­ment, assu­mim els cos­tos del pro­jecte per uni­fi­car física­ment els dos edi­fi­cis esco­lars”, posa com a exem­ple, perquè del que es tracta és de faci­li­tar les coses en lloc de posar-hi pegues. El pavelló també està a dis­po­sició per fer les acti­vi­tats extra­es­co­lars. Tot i que són un muni­cipi petit, han apos­tat fort per l’ins­ti­tut escola –“tenir els nens al poble fins als 16 anys és impor­tant per a nosal­tres”, diu– i per un seguit de ser­veis –“són massa per a la gent que som, però si no els tinguéssim, cada dia seríem menys”, afe­geix Sal­vadó–. Parla de la guar­de­ria, del CAP vint-i-qua­tre hores o de la pis­cina i el pavelló. La recom­pensa són el cen­te­nar de veïns nous que ha gua­nyat el poble aquest dar­rer any i que encara no cons­ten en el regis­tre. La corba, aquesta vegada, fa pujada.

Cornudella de Montsant Comarca: Priorat Habitants: 944 (2020) Densitat: 14,87 hab/km²
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.